The Effectiveness of Super's theory on the academic motivation of girl's students the junior high school

Document Type : Original Article

Abstract

This study aimed to was investigate the effect of Super's theory on the academic motivation of student's girls. Research method was semi-experimental with pre-test, post-test and control group. Statistical community included all high schools girl students in for girls city Khomein . cluster sampling was used in current work. After performing the questionnaire of academic motivation, 40 students with lower scores in the questionnaire were randomly selected and placed into two experimental and control groups, each with 20 members. Then, the experimental group received teaching according to Super’s Theory in 6 sessions of 1.5 hours. No intervention was made in the control group. Data was analyzed using covariance analysis method. The results indicated that The significant difference between the two groups increased motivation and some of its aspects: the tendency to progress, social affiliation, fame, power, material rewards, power, self-esteem and self-confidence is to say training at post-test theory Super had a significant impact on student motivation.

Keywords


آزاد ارمکی، تقی ( 1389 )، نظریه های جامعه شناسی، تهران: سروش ( انتشارات صدا و سیما )، چاپ ششم.
آقایی ، اصغر ؛ جلالی، داریوش و نظری، فرحناز (1390)، " تاثیر مشاوره گروهی به روش یادگیری کرامبولتز بر نگرش پیشرفت، انگیزش تحصیلی، نگرانی های آینده تحصیلی- شغلی و پیشرفت تحصیلی" ،مجله مطالعات آموزش و یادگیری، (2) 3، 25-1.
ابوالقاسمی، عباس؛ کیامرثی، آذر؛ آریان پور، سعید و درتاج، فریبرز (1385)، " بررسی ارتباط ابهام نقش ، تعارض نقش و اضطراب رقابتی با عملکرد ورزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ورزشکار" ، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، (2) 40، 54-39.
استادی، علی رضا (1384). بررسی رابطة خلاقیت، انگیزش تحصیلی و مهارت‌های شناختی با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان پسر سال اول متوسطة شهرستان داراب، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.
       شهنی ییلاق، منیجه، بنابی مبارکی، زهرا، شکرکن، حسین(1384). "بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی انگیزش تحصیلی(خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هدف های عملکردگرا، عملکردگریز و تبحری) در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهراهواز"، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره3، سال12 ،شماره3، صص: 76-47.
شفیع آبادی، عبدالله (1392)، راهنمایی ومشاوره شغلی و نظریه های انتخاب شغل ( با تجدید نظر کلی و اضافات) ، تهران: انتشارات رشد، چاپ بیست و سوم.
عباس زاده، محمد؛ علی زاده اقدام، محمد باقر و کوهی، کمال ( 1387)، " عوال فردی و اجتماعی موثر بر انگیزش تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه" ، نشریه مطالعات جامعه شناختی، (1)1، 73-47.
لطفی عظیمی، افسانه و ابراهیمی قوام، صغری ( 1394)،" سبک های انگیزش و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه ای خودپنداشت تحصیلی"، مجله روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی،43، 257-247..
نعیمی حسینی، فخر الزمان؛ زارع، حسین؛ هرمزی، محمود؛ شقاقی، فرهاد و کاوه، محمد حسین           ( 1390)، تاثیر یادگیری موقعیتی تلفیقی بر انگیزش تحصیلی ، پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان، مجله پژوهش های برنامه درسی، (2)1، 200-177.
یوسفی، علیرضا؛ قاسمی، غلامرضا؛ فیروزنیا، سمانه (1388)، " ارتباط انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان "، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 109، ص 85-79.
Fairchild, A. J., Horst, S. J., Finney, S. J., Barron, K. E (2005),“ Evaluating existing and new validity evidencefor the Academic Motivation Scale”. Contemporary Educational Psychology, 30(3), 331-358.
Martin, A.J., Marsh, H.W., & Debus, R.L (2001b), “ Self-handicapping and defensive pessimism: Exploring a model of predictors and outcomes from a self-protection perspective”. Journal of Educational Psychology, 93, 87-102.
Miles, Jean (2008). The Impact of a Career DevelopmentProgramme on Career Maturity and Academic Motivation. degree of Master of Social Sciencein, the Department of Psychology at Fort Hare University (East London Campus.
Ulusoya , Fatma Merve & Önena, Aysem Seda (2014), “ The Effects Of The Professional Maturity Levels Of Secondary School Students On Their Academic Motivations “.  Procedia - Social and Behavioral Sciences, 143, 1153 – 1157.
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H(2002)  ,  Motivation in education: Theory, research, andapplications. Columbus, OH: Merrill
 Sarwar, Aamir, Aftab, Hira, Arif, Amna; Mushtaq, Sadia (2014), Impact of career Development Programs on Academic Motivation and Career Maturity of Students. Journal Basic Applied science research, 4 (6)110-118.
Schunk, D. H (2005), Self-efficacy and achievement behaviors.Educational Psychology Review,1,173–208
Zunker, V. G (2006), Career counseling: Applied concepts of life planning, Pacific Grove, CA: Brooks/ Cole.