Investigating the Students' Attitudes and Tendencies Towards Applied Ethics Course (Case Study; Farhangian University of Fars)

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN.

2 university

3 Farhangian University, Tehran, IRAN.

Abstract

The purpose of this study was to investigate the attitudes and tendencies of Fars university students toward applied ethics lessons. The research method was descriptive-survey and the statistical population included all students of Farhangian University of Fars province. The sample size was 542 students based on Morgan's table and selected by stratified random sampling method. The results showed that: The attitude of the students of Farhangian University of Fars toward the applied ethics lesson is significantly higher than the acceptable level and is lower than the desirable level. There is a significant difference between the attitude of male and female students towards applied ethics lessons. The first year students have a more favorable attitude toward applied ethics than second year students. Students in Islamic Studies have a more favorable attitude than other students. Finally, the impact of the ethics lesson is more dependent on the Professors than the resources and topics that are considered for this lesson. Therefore, the use of qualified professors is one of the important suggestions for achieving the desired situation in creating a positive attitudes and tendencies toward students in applied ethics.

Keywords


آلموند، برندا(1386).«اخلاق کاربردی»، فصلنامه راهبرد یاس، ترجمه: حاجی حیدی، حامد، شماره9، صفحه 214.
##
اسلامی، محمدتقی(1389).« نقش اخلاق کاربردی در توجه به فلسفه اخلاق»، مجله معرفت اخلاقی، سال1، شماره 2، صفحه 45.
##
امینی، محمد، رحیمی، حمید، صمدیان، زهره(1392).«تحلیل و ارزیابی موانع اثربخشی دروس معارف اسلامی (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی کاشان)»، نشریه توسعه آموزش در علوم پزشکی، شماره 10.
##
چهری، محمد اسماعیل، سوری لکی، ابوذر، عبادی، عباس، محمودی، حسین، سپهوند، محمد جعفر(1393). « مقایسه نگرش دانشجویان نیمسال اول و هشتم نسبت به رشته پرستاری». نشریه پرستاری ایران، دوره   27،شماره 89، صفحه 66.
##
حسینی، سید هادی (1379) تفاوت­های بیولوژیک: زن و مرد (بدن، روان و هوش)، مجله کتاب نقد، شماره 17، صفحه 220 تا 259.
##
حلیمی جلودار، حبیب‌الله (1394). «بررسی دیدگاه دانشجویان دربارة شیوة آموزش دروس معارف اسلامی با تأکید بر خصایص جمعیت‌شناختی آنان (نمونة موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران)»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. شماره 37، صفحه 117.
##
خنیفر، حسین، بردبار، حامد، فروغی قمی، فریبا(1390).«تبیین مولفه­های اخلاقی و فرهنگی در پژوهش»، مجله معرفت اخلاقی، سال 2، شماره2،صفحه 85.
##
رفیعی، علی (1382).  نقش معلم، جزوه علوم تربیتی، تهران، انتشارات دانشگاه آزاد.
##
سلیمی، جمال، بلندهمتان، کیوان، عبدی، آرش(1395). «ابعاد تصویر دانشگاهی؛ مطالعه نگرش و تصورات دانشجویان». فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، دوره 22، شماره 4، صفحه 92.
##
شریفی، احمدحسین(1390).«چیستی اخلاق کاربردی»، مجله معرفت اخلاقی، سال2، شماره3، صفحه 83.
##
شعاع کاظمی، مهرانگیز؛ جعفری هرندی، مرضیه.(1388). «بررسی مقایسه­ای نگرش دانشجویان مجرد و متاهل نسبت به ازدواج از دیدگاه واقعیت درمانی گلاسر». فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال دوم، شماره چهارم، صفحه 122.
##
غفاری، محتشم، نصیری اصفهانی، ساناز، رخشنده رو، سکینه، شریفی راد، غلامرضا(1391).«ا خلاق در آموزش بهداشت: آیا آموزش‌دهندگان بهداشت با آن آشنا هستند؟»، مجله تحقیقات نظام سلامت، سال 9، شماره 1، صفحه 13.
##
فتاح پور مرندی، مرتضی، کاشف، سیدمحمد، سیدعامری، میرحسن(1392).«بررسی تاثیر آموزش­های اخلاقی بر تصمیم­گیری اخلاقی مربیان ورزشی»، مجله معرفت اخلاقی، سال 4، شماره2، صفحه55.
##
فرامرز قراملکی، احد، ابولحسنی نیارکی، فرشته(1390). «اخلاق کاربردی در ایران و اسلام»، مجله ماه دین، شماره 166، صفحه 37.
##
فیروزی، رضا(1394).« آسیب­شناسی دروس و جایگاه استادان معارف اسلامی با توجه به دیدگاه­های دانشجویان علوم پزشکی ارومیه در دوره­های دکترای حرفه­ای»، فصلنامه مطالعات معرفتی، سال 19، شماره 2، صفحه 151.
##
قاسمی، فرشید، قلتاش، عباس، خدایار، نصراله(1392).«بررسی میزان توجه به مولفه­های تربیت اخلاقی در کتاب­های درسی (مطالعات اجتماعی، فارسی و هدیه­های آسمانی) پایه ششم دوره ابتدایی»، مجموعه مقالات همایش ملی تغییر در برنامه درسی دوره­های آموزش و پرورش، صفحه 154.
##
لیاقت دار، محمدجواد، شانظری، جعفر، مسلمی، معصومه(1387).« بررسی میزان رضایت دانشجویان از دروس عمومی معارف اسلامی در شهر کرمان»، پژوهشنامه انقلاب اسلامی، سال 7، شماره 14، صفحه 1.
##
موسوی، ساقی؛ خوشرنگ، حسین؛ فاطمی، ساغر(1393).  اخلاق و قانون در قلمرو علوم پزشکی، رشت، انتشارات شاهد نیک.
##
وجدانی، فاطمه، ایمانی، محسن، اکبریان، رضا، صادق زاده قمصری، علیرضا(1392).« ماهیت تربیت اخلاقی از نظر فردی یا جمعی بودن از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)»، مجله پژوهش در  مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 21، شماره 18، صفحه11.
##
یوسفی لویه، وحید(1386).«تأثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان». دوفصلنامه تربیت اسلامی سال سوم، شماره 5، صفحه 174.