1
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، تهران، ایران.
2
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
3
کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، پرسنل دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان مرودشت انجام شد. در این راستا، روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه اول دوره متوسطه بودند که 30 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. راهبردهای فراشناختی در هشت جلسه گروهی به آزمودنیهای گروه آزمایش آموزش داده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای خودپنداره تحصیلی راجرز و عملکرد تحصیلی درتاج جمعآوری و با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی میتواند مؤلفههای خودپنداره تحصیلی را به طور معنیداری افزایش دهد و خودکارآمدی، برنامهریزی و تأثیرات هیجانی را در عملکرد تحصیلی دانشآموزان به طور معنیداری بهبود بخشد و در فقدان کنترل پیامد و انگیزش تغییری ایجاد نشد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی باعث افزایش خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه گواه شد. مشاهدات حاضر مؤید اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر افزایش خودپنداره و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان است.
کشتورز کندازی, احسان, صالحی, محمد رضا, & اسماعیلی, بهرام. (1399). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. آموزش پژوهی, 6(21), 17-31.
MLA
احسان کشتورز کندازی; محمد رضا صالحی; بهرام اسماعیلی. "اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان", آموزش پژوهی, 6, 21, 1399, 17-31.
HARVARD
کشتورز کندازی, احسان, صالحی, محمد رضا, اسماعیلی, بهرام. (1399). 'اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان', آموزش پژوهی, 6(21), pp. 17-31.
VANCOUVER
کشتورز کندازی, احسان, صالحی, محمد رضا, اسماعیلی, بهرام. اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. آموزش پژوهی, 1399; 6(21): 17-31.