رابطه جو یادگیری و خودکارآمدی معلّم با پیشرفت تحصیلی درس علوم: نقش واسطه‌ ای نگرش به علوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران.

2 دانشگاه شیراز، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جو یادگیری و خودکارآمدی معلّم با پیشرفت تحصیلی درس علوم با نقش واسطه‌گری نگرش به علوم انجام گردید. شرکت‌کنندگان در پژوهش شامل 300 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر کلاس ششم مقطع ابتدایی شهرستان بهبهان و همچنین معلمان آنها که 50 نفر بودند، می‌باشد. این دانش‌آموزان به وسیله پرسشنامه نگرش به علوم اکپینر و همکاران ( 2009 )، پرسشنامه جویادگیری ویلیامز و دسی (1996) و آزمون پیشرفت تحصیلی علوم ارزیابی شدند و معلمان آنها به پرسشنامه باورکارآمدی تدریس علوم (1990) پاسخ دادند. د یافته‌های حاصل از نتیجه رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد که جویادگیری به صورت مثبت و معناداری پیش‌بینی‌کننده‌ی پیشرفت تحصیلی علوم در دانش‌آموزان بود امّا خودکارآمدی معلّم با دو بعد خودکارآمدی فردی درتدریس و پیامد آموزشی علوم، پیش‌بینی‌کننده‌ی معنادار پیشرفت تحصیلی نبودند و همچنین جو یادگیری به صورت مثبت، پیش‌بینی‌کننده‌ی معنادار نگرش به علوم بود امّا خودکارآمدی معلّم پیش‌بینی‌کننده‌ی معنادار نگرش به علوم نبود.

کلیدواژه‌ها