1
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران.
2
دانشگاه شیراز، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جو یادگیری و خودکارآمدی معلّم با پیشرفت تحصیلی درس علوم با نقش واسطهگری نگرش به علوم انجام گردید. شرکتکنندگان در پژوهش شامل 300 نفر از دانشآموزان دختر و پسر کلاس ششم مقطع ابتدایی شهرستان بهبهان و همچنین معلمان آنها که 50 نفر بودند، میباشد. این دانشآموزان به وسیله پرسشنامه نگرش به علوم اکپینر و همکاران ( 2009 )، پرسشنامه جویادگیری ویلیامز و دسی (1996) و آزمون پیشرفت تحصیلی علوم ارزیابی شدند و معلمان آنها به پرسشنامه باورکارآمدی تدریس علوم (1990) پاسخ دادند. د یافتههای حاصل از نتیجه رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد که جویادگیری به صورت مثبت و معناداری پیشبینیکنندهی پیشرفت تحصیلی علوم در دانشآموزان بود امّا خودکارآمدی معلّم با دو بعد خودکارآمدی فردی درتدریس و پیامد آموزشی علوم، پیشبینیکنندهی معنادار پیشرفت تحصیلی نبودند و همچنین جو یادگیری به صورت مثبت، پیشبینیکنندهی معنادار نگرش به علوم بود امّا خودکارآمدی معلّم پیشبینیکنندهی معنادار نگرش به علوم نبود.
البرزی, محبوبه, خوشبخت, فریبا, & مرادی, راضیه. (1399). رابطه جو یادگیری و خودکارآمدی معلّم با پیشرفت تحصیلی درس علوم: نقش واسطه ای نگرش به علوم. آموزش پژوهی, 6(21), 32-46.
MLA
محبوبه البرزی; فریبا خوشبخت; راضیه مرادی. "رابطه جو یادگیری و خودکارآمدی معلّم با پیشرفت تحصیلی درس علوم: نقش واسطه ای نگرش به علوم", آموزش پژوهی, 6, 21, 1399, 32-46.
HARVARD
البرزی, محبوبه, خوشبخت, فریبا, مرادی, راضیه. (1399). 'رابطه جو یادگیری و خودکارآمدی معلّم با پیشرفت تحصیلی درس علوم: نقش واسطه ای نگرش به علوم', آموزش پژوهی, 6(21), pp. 32-46.
VANCOUVER
البرزی, محبوبه, خوشبخت, فریبا, مرادی, راضیه. رابطه جو یادگیری و خودکارآمدی معلّم با پیشرفت تحصیلی درس علوم: نقش واسطه ای نگرش به علوم. آموزش پژوهی, 1399; 6(21): 32-46.