1
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، ایران.
2
آموزگار ابتدایی شهرستان ماکو، ایران.
3
کارشناس علوم تربیتی، ماکو، ایران.
چکیده
هدف اساسی این تحقیق تعیین اثربخشی اجرای طرح هوشمندسازی مدارس و رابطه آن با جو یادگیری محور مدرسه در مدارس متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 93- 1392 است. تحقیق حاضر، پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی مدیران و معلمان مدارس هوشمند مقطع متوسطه شهر تبریز که در سال تحصیلی 93- 1392 مشغول بودند، تشکیل میدهند که از بین (460 نفر و 18 مدرسه هوشمند) به تعداد (210 نفر و 14 مدرسه هوشمند) به صورت خوشهای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محققساخته 38 سوالی میزان اجرای هوشمندسازی با ضریب پایایی (90/0) و پرسشنامه اجراشده 24 سوالی جو یادگیری محور مدرسه با ضریب پایایی (85/0) بود؛ که دادههای جمعآوری شده از طریق روشهای آماری توصیفی و استنباطی (t تکگروهی و ضریب همبستگی پیرسون) تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین اجرای هوشمندسازی در مولفههای هشتگانه(استمرار فرایند یادگیری در خارج از مدرسه، ایجاد محیط پویا و جذاب برای شکوفایی استعدادها، افزایش حضور و تعامل در فرایند یادگیری، ترویج یادگیری تجربی و دانش-آموز محوری و توسعه مهارت های کلامی، اجتماعی و تخصصی) با جو یادگیری محور مدرسه رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.
حبیبی, حمدالله, محمودی, فیروز, خدایاری شوطی, سعید, & بابازاده هاسونی, زهرا. (1399). بررسی میزان اثربخشی اجرای «طرح هوشمند سازی مدارس» و رابطه آن با جو یادگیری محور. آموزش پژوهی, 6(21), 47-64.
MLA
حمدالله حبیبی; فیروز محمودی; سعید خدایاری شوطی; زهرا بابازاده هاسونی. "بررسی میزان اثربخشی اجرای «طرح هوشمند سازی مدارس» و رابطه آن با جو یادگیری محور", آموزش پژوهی, 6, 21, 1399, 47-64.
HARVARD
حبیبی, حمدالله, محمودی, فیروز, خدایاری شوطی, سعید, بابازاده هاسونی, زهرا. (1399). 'بررسی میزان اثربخشی اجرای «طرح هوشمند سازی مدارس» و رابطه آن با جو یادگیری محور', آموزش پژوهی, 6(21), pp. 47-64.
VANCOUVER
حبیبی, حمدالله, محمودی, فیروز, خدایاری شوطی, سعید, بابازاده هاسونی, زهرا. بررسی میزان اثربخشی اجرای «طرح هوشمند سازی مدارس» و رابطه آن با جو یادگیری محور. آموزش پژوهی, 1399; 6(21): 47-64.