1
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2
آموزگار آموزش و پرورش ناحیه 2 قم، ایران.
چکیده
هدف این مقاله بررسی شناختی مفاهیم معلم پژوهنده و درس پژوهی در نگاه دانشجویان علوم تربیتی پردیس طالقانی قم بود. این مطالعه به روش کیفی انجام و دادههای آن به کمک تبیین تجربیات زیسته دانشجویان علوم تربیتی از دوره تحصیلی آنان به روش مصاحبه جمع آوری شده است. دانشجویان علوم تربیتی با دو تجربه برنامه درسی قدیم و جدید و عملیاتی شدن آن از نیمه راه روبهرو بودند. آنان چندین درس با رویکرد پژوهشی پشت سر گذاشتند. یافته عمده این مقاله نشان داد که دانشجویان نتوانستهاند بین مفهوم معلم پژوهنده و درس پژوهی تفاوت عمده ای قائل شوند. تبیین تجربیات زیسته آنان در دروس مختلف با رویکرد پژوهشی، حاکی از آن است که آنان نتوانستهاند به صورت شناختی و کاربردی، درک درست و مستقلی از دروس معلم پژوهنده و درس پژوهی کسب نمانید. تحلیل تجربیات دانشجویان در دروس عملی که مهمترین آنها، کارورزی بوده و میبایست به صورت کاربردی در دروس معلم پژوهنده و درس پژوهی، مهارت کافی به دست آورند، علم و مهارت لازم به دست نیامده است. تحلیل یافتههای این مطالعه نشان داد که تغییر برنامه درسی از نیمهراه، مطلوب نبوده و به نوعی هم برنامه قبلی آسیب دید و هم برنامه جدید به کفایت لازم نرسید.
جعفریان یسار, حمید, & جعفریان یسار, فرزانه. (1399). بازخوانی مفاهیم معلم پژوهنده و درس پژوهی از نگاه دانشجویان علوم تربیتی. آموزش پژوهی, 6(22), 14-24.
MLA
حمید جعفریان یسار; فرزانه جعفریان یسار. "بازخوانی مفاهیم معلم پژوهنده و درس پژوهی از نگاه دانشجویان علوم تربیتی", آموزش پژوهی, 6, 22, 1399, 14-24.
HARVARD
جعفریان یسار, حمید, جعفریان یسار, فرزانه. (1399). 'بازخوانی مفاهیم معلم پژوهنده و درس پژوهی از نگاه دانشجویان علوم تربیتی', آموزش پژوهی, 6(22), pp. 14-24.
VANCOUVER
جعفریان یسار, حمید, جعفریان یسار, فرزانه. بازخوانی مفاهیم معلم پژوهنده و درس پژوهی از نگاه دانشجویان علوم تربیتی. آموزش پژوهی, 1399; 6(22): 14-24.