1
استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2
استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده
زبانآموزی به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات در دههی 60 میلادی با اختراع ابر رایانهها شروع شد و پا به پای تحولات در این حوزه پیشرفت نمود و هم اکنون پژوهشگران در حال پژوهش بر روی تاثیر گوشیهای هوشمند، شبکه اینترنت و شبکههای اجتماعی بر زبانآموزی هستند. با توجه به نتایج متنوع و گاها متناقضی که در این حوزه بدست آمدهاست، فراتحلیل حاضر قصد بررسی وضعیت پژوهشها در این حوزه را داشتهاست. بازه زمانی انتخاب شده برای این فراتحلیل ده سال اخیر یعنی 2008 الی 2018 میلادی بودهاست. علاوه بر محاسبهی میزان اثر کلی این فناوری بر زبانآموزی از طریق پژوهشهای صورت گرفته، میزان اثر در جنبههای انگیزشی زبانآموزان نیز محاسبه گردیدهاست. میزان اثر متغیرهای مهم در این حوزه همچون طول مدت پژوهش، زبان مورد پژوهش، دستگاههای به کار رفته در این پژوهشها، مهارتهای زبانی، زبان اول یا دوم و ردههای سنی زبانآموزان نیز گزارش شدهاست. در خاتمه به این جمع بندی رسیدهایم که زبانآموزی به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای اندازهی اثر موثر بوده و حاکی از موفقیت این فناوری در زبانآموزی بودهاست.