دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده
هدف پژوهش تاثیر درسپژوهی بر عملکرد تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان سال پنجم ابتدایی شهر ساری بوده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی بوده است. جامعه آماری دانش آموزان پایه پنجم تشکیل دادند. نمونه آماری 52 نفر بود که در دو کلاس 26 نفره مشغول به تحصیل بودند که ابزار اجرا شد(گروه آزمایش) و در گروه دیگر ابزار مورد استفاده قرار نگرفت(گروه گواه). پس از آموزش به دو شیوه درسپژوهی و سنتی، عملکرد تحصیلی در هر دو گروه از طریق آزمون کتبی با محتوا و سطوح شناختی مشابه، یک هفته پس از آموزش اندازه گیری شد و نتیجه آزمون در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. سئوالات در شش سطح یادگیری به یاد سپردن، فهمیدن، کاربرد، تحلیل، نقد و ارزیابی و خلق و آفرینش طراحی شده و بازه نمره آزمون از صفر تا 20 بود. نتایج تحقیق نشان داد که رویکرد درسپژوهی بر عملکرد تحصیلی درس مطالعات اجتماعی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی تاثیر معناداری دارد. این تاثیر در شش سطح یادگیری به یاد سپردن، فهمیدن، کاربرد، تحلیل، نقد و ارزیابی و خلق و آفرینش معنادار بوده است. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد استفاده از رویکرد درسپژوهی موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس مطالعات اجتماعی می شود.
تقوایی یزدی, مریم. (1348). بررسی تاثیر درسپژوهی بر عملکرد تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان سال پنجم ابتدایی شهر ساری. آموزش پژوهی, 6(23), 81-98.
MLA
مریم تقوایی یزدی. "بررسی تاثیر درسپژوهی بر عملکرد تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان سال پنجم ابتدایی شهر ساری", آموزش پژوهی, 6, 23, 1348, 81-98.
HARVARD
تقوایی یزدی, مریم. (1348). 'بررسی تاثیر درسپژوهی بر عملکرد تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان سال پنجم ابتدایی شهر ساری', آموزش پژوهی, 6(23), pp. 81-98.
VANCOUVER
تقوایی یزدی, مریم. بررسی تاثیر درسپژوهی بر عملکرد تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان سال پنجم ابتدایی شهر ساری. آموزش پژوهی, 1348; 6(23): 81-98.