ارتباط استحکام روانی و بازطراحی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر اهواز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران شهر اهواز، ایران،

2 سازمان آموزش و پرورش شهر شوشتر، ایران.

3 سازمان آموزش و پرورش شهر آبادان، ایران.

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین استحکام روانی و مؤلفه‏ های آن با بازطراحی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر اهواز بود. بر اساس جدول مورگان حجم نمونه پژوهش حاضر 201 تخمین زده شد که جهت اطمینان 220 پرسش‏نامه توزیع و 202 پرسش‏نامه جمع‏آوری شد. ابزار گردآوری داده‏ها شامل پرسش‏نامه بازطراحی شغلی معلمان تربیت بدنی و پرسش‏نامه استحکام روانی بود که روایی و پایایی آن‏ها در پژوهش‏های گذشته تأیید شده است. داده‏های جمع‏آوری شده توسط آزمون‏های تی تک نمونه‏، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با روش همزمان در سطح معناداری 05/0≥P تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد بین استحکام روانی و مؤلفه‏های آن با بازطراحی شغلی معلمان تربیت بدنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، مؤلفه اعتماد بین فردی نیز تنها متغیر پیش‏بین معنادار عامل استحکام روانی بود. بنابراین می‏توان عنوان کرد سطوح بالای استحکام روانی و به ویژه اعتماد بین فردی و برقراری روابط بین‏فردی مثبت می‏تواند بر میزان استفاده از بازطراحی شغلی یا دستکاری و شخصی‏سازی محیط آموزشی معلمان تأثیرگذار باشد، این امر با توجه به وضعیت فعلی اغلب مدارس و کمبود امکانات لازم برای اجرای درس تربیت بدنی می‏تواند به مدیران، کارشناسان تربیت بدنی ادارات و مسئولین مربوطه جهت برنامه‏ریزی بهتر کمک نماید.

کلیدواژه‌ها


افسانه‏پورک، سید عباس؛ کلاته‏سیفری، معصومه؛ ابراهیمی، رضا؛ عابدی، احیا (1395). اثر استحکام روانی و جامعه‏پذیری سازمانی بر تعهد سازمانی معلمان تربیت بدنی استان گلستان. پژوهش‏نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، (2) 23، 294-281.
##
افسانه پورک، سید عباس؛ واعظ موسوی، سید محمد (1393). روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه استحکام روانی 48 (MTQ48). پژوهش‏نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 10(19)، 54-39.
##
حسنی، اسدالله؛ همّتی‌نژاد، مهرعلی؛ نوربخش، مهوش؛ مهدی پور، عبدالرحمن (1387). توصیف و مقایسه مدیریّت‌ ایمنی در کلاس‌های تربیت بدنی مدارس دورة راهنمایی شهر اهواز. پژوهش‏نامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی، (8) 4، 28-11.
##
نمازی زاده، مهدی؛ سلحشور، بهمن (۱۳۹۱). تربیت بدنی عمومی. تهران: سمت. چاپ بیست و یکم.
##
نظری، شهرام؛ حلاجی، محسن و عیدی پور، کامران (1397). اعتباریابی پرسشنامه بازطراحی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت، ۳۴ (۲) :150-133.
##
Berg, J. M., Grant, A. M., & Johnson, V. (2010). When callings are calling: Crafting work and leisure in pursuit of unanswered occupational callings. Organization science, 21(5), 973-994.‏
##
Clough, P., Earle, K., & Sewell, D. (2002). Mental toughness: The concept and its measurement. Solutions in sport psychology, 32-43.‏
##
Connaughton, D., Wadey, R., Hanton, S., & Jones, G. (2008). The development and maintenance of mental toughness: Perceptions of elite performers. Journal of sports sciences, 26(1), 83-95.
##
Crant, J. M., Hu, J., & Jiang, K. (2017). Proactive personality: A twenty-year review. In S. K. Parker & U. K. Bindl (Eds.), Proactivity at work: Making things happen in organizations (pp. 193-225). New York, NY: Routledge.
##
Crust, L., & Clough, P. J. (2011). Developing mental toughness: From research to practice. Journal of Sport Psychology in Action, 2(1), 21-32.‏
##
Day, C., Sammons, P., & Stobart, G. (2007). Teachers matter: Connecting work, lives and effectiveness. McGraw-Hill Education (UK).‏
##
Donnelly, J. E., & Lambourne, K. (2011). Classroom-based physical activity, cognition, and academic achievement. Preventive medicine, 52, S36-S42.‏
##
Fisher, O., & Oyserman, D. (2017). Assessing interpretations of experienced ease and difficulty as motivational constructs. Motivation Science, 3(2), 133.‏
##
Fullan, M. (1999). Change forces: The sequel. Psychology Press.
##
Grant, A. M., & Ashford, S. J. (2008). The dynamics of proactivity at work. Research in organizational behavior, 28, 3-34.‏
##
Grant, A. M., Parker, S., & Collins, C. (2009). Getting credit for proactive behavior: Supervisor reactions depend on what you value and how you feel. Personnel Psychology, 62(1), 31-55.‏
##
Grant, A.M. (2007), “Relational job design and the motivation to make a prosocial difference”. Academy of Management Review, 32 (2), 393-417.
##
Gucciardi, D. F., Gordon, S., & Dimmock, J. A. (2009). Advancing mental toughness research and theory using personal construct psychology. International Review of Sport and Exercise Psychology, 2(1), 54-72.
##
Gucciardi, D. F., Gordon, S., Dimmock, J. A., & Mallett, C. J. (2009). Understanding the coach's role in the development of mental toughness: Perspectives of elite Australian football coaches. Journal of sports sciences, 27(13), 1483-1496.‏
##
Heaphy, E.D. and Dutton, J.E. (2008), “Positive interactions and the human body at work: linking organizations and physiology”, Academy of Management Review, 33(1), 62-137.
##
Ilmarinen, J.E., Gould, R., Jarvikoski, A. and Jarvisalo, J. (2008), “Diversity of work ability”, in Gould, R., Ilmarinen, J.E., Jarvisalo, J. and Koskinen, S. (Eds), Dimensions of Work Ability. Results of the Health 2000 Survey, Finnish Centre for Pensions, The Social Insurance Institution, National Public Health Institute and Finnish Institute of Occupational Health, Helsinki, 13-24.
##
Rees, C. J., Hassard, J., Kira, M., van Eijnatten, F. M., & Balkin, D. B. (2010). Crafting sustainable work: Development of personal resources. Journal of Organizational Change Management, 23, 616–632.
##
Nicholls, A. R., Polman, R. C., Levy, A. R., & Backhouse, S. H. (2009). Mental toughness in sport: Achievement level, gender, age, experience, and sport type differences. Personality and individual differences, 47(1), 73-75.‏
##
Nicholls, A. R., Polman, R. C., Levy, A. R., & Backhouse, S. H. (2009). Mental toughness in sport: Achievement level, gender, age, experience, and sport type differences. Personality and individual differences, 47(1), 73-75.‏
##
Rudolph, C. W., Katz, I. M., Lavigne, K. N., & Zacher, H. (2017). Job crafting: A meta-analysis of relationships with individual differences, job characteristics, and work outcomes. Journal of Vocational Behavior, 102, 112-138.‏
##
Seibert, S. E., Kraimer, M. L., & Crant, J. M. (2001). What do proactive people do? A longitudinal model linking proactive personality and career success. Personnel psychology, 54(4), 845-874.‏
##
Sheikh, A., & Yadav, J. S. (2018). Comparative study of mental toughness and depression between male and female players.‏ International Journal of Advanced Educational Research, 3(2) , 446-448.
##
Slemp, G. R., & Vella-Brodrick, D. A. (2013). The Job Crafting Questionnaire: A new scale to measure the extent to which employees engage in job crafting. International Journal of Wellbeing, 3(2).‏
##
Thompson, J. A. (2005). Proactive personality and job performance: a social capital perspective. Journal of Applied psychology, 90(5), 1011.‏
##
Tims, M., Bakker, A. B., & Derks, D. (2012). Development and validation of the job crafting scale. Journal of vocational behavior, 80(1), 173-186.‏
##
Tims, M., Bakker, A. B., & Derks, D. (2014). Daily job crafting and the self-efficacy–performance relationship. Journal of Managerial Psychology.‏ 29, 490–507.
##
Watson, A., Timperio, A., Brown, H., Best, K., & Hesketh, K. D. (2017). Effect of classroom-based physical activity interventions on academic and physical activity outcomes: a systematic review and Meta analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1), 114.‏
##
Wrzesniewski, A., & Dutton, J. E. (2001). Crafting a job: Revisioning employees as active crafters of their work. Academy of management review, 26(2), 179-201.