رابطه سبک های شناختی و سبک های یادگیری با اضطراب ریاضی در دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه رازی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های شناختی و سبک های یادگیری با اضطراب ریاضی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی است که در مقوله طرح های توصیفی قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه اول دوره ی دوم متوسطه مدارس دولتی آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 94-1393 بود. حجم نمونه براساس جدول مورگان 357 نفر بود. روش نمونه گیری به صورت خوشه ایی چند مرحله ای انجام شد. شرکت کنندگان در پژوهش، پرسشنامه سبک های شناختی ویتکین، سبک های یادگیری کلب و اضطراب ریاضی پلیک و پارکر را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که بین سبک های یادگیری و سبک شناختی ناوابسته به زمینه با اضطراب ریاضی همبستگی معناداری وجوددارد و همچنین سبک های یادگیری و سبک شناختی ناوابسته به زمینه توان پیش بینی اضطراب ریاضی را دارند. در مجموع می توان از یافته های پژوهش این نتیجه را گرفت که تنوع در ساختارهای شناختی و سبک های یادگیری که در ذهن دانش آموزان نهادینه شده است یادگیری ریاضی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند یکی از دلایل به وجود آورندۀ اضطراب ریاضی باشد.

کلیدواژه‌ها


ابوالقاسمی، عباس(1382)، اضطراب امتحان، تهران: انتشارات نیک آموز.
احمدی، سعید و احمدی، مجید( 1390). رابطه میان اضطراب ریاضی و سبک های یادگیری دانش آموزان. پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال هشتم، دورۀ دوم، شمارۀ31.
احمدی، سعید و خضری، حسن( 1385). رابطه اضطراب ریاضی و سبک های یادگیری دانش آموزان. اندیشه های تازه در علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دوره اول، شماره چهارم.
حسینی لرگانی، سیده مریم( 1377). مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد زن و مرد قوی و ضعیف سه رشته علوم انسانی، پزشکی و فنی- مهندسی دانشگاه های شهر تهران در سال 78-77. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
Bassey, S. W., Umoren, G., &Udida. L. A. (2005). Cognitive style, secondaryschool student’s attitude and academic performance in chemistry in AkwaIbomstate-Nigeria. Cross River University of Technology, Nigeria., University ofCalabar, Nigeria.
 
Betz ,N.E.(1978). Prevalence, distribution and correlates of mathanxiety in college student .Journal of Counseling Psychology, 25, 441-448.
 
Bonnstetter R.,(2007).  A follow-up study ofMathematics anxiety in middle grades students,PhD dissertation, South Dokota University.
 
Burkhalter, B., &Schaer, B. (1985). The effect of cognitive style and cognitivelearning in a non - traditional educational setting. Educational ResearchQuarterly, Vo19(4), 12-18.
 
Carsten(2003). Pedagogical Rules in Active Math and their Pedagogical Foundations. Available in WWW: http://www.ags.uni-sb.de/.
 
Chen, C. M., Tsai, Y. N. (2010). Interactive augmented reality system for enhancing library instruction in elementary schools. Computers & Education; 59: 638–652.
Danili and Reid(2004). Some strategies to improve performance in schoolchemistry, based on two cognitive factors. Research in Science &TechnologicalEducation. Volume 22, Number 2 / November 203 – 226.
 
Flexer, B.k., &Roberge, J. J. (1983). A longitudinal investigation of fielddependence - independence and the development of formal operationalthought. British Journal of Educational Psychology,V53,195-204.
 
Had field ,O.D., & McNeil ,K.(1994). The relationship betweenMyers- Briggs personality type and mathematics anxiety among preservice elementary teachers. Journal ofInstructional Psychology,21(4),375-384.

Heydari,H., Abdi, M., &Rostami, M.( 2013).The Survey of Relationship Between the Degree of MathematicsAnxiety in High School Students and the Personality Characteristics of their Mathematics Teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 84, 9 July 2013, Pages 1133-1137.

Hoorfar,  H., &Taleb, Z.( 2015).Correlation BetweenMathematicsAnxiety with Metacognitive Knowledge.Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 182, 13 May 2015, Pages 737-741.

Jackson, C., & Jones, L.M( 1996). Explaining the overlap between personality and learning style. Person, individual, Diff.vol.20, 3. 293-330.
Jackson, C.D.&Leffingwell, R.J.( 1999). The role of instructors in creating math anxiety in student from kindergarten through college, Mathematics Teacher, 92(7),583-586.
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning. Englewood Cliffs, NJ. Prentice Hall.
Kolb, D. A, (1991). Organizational Behavior an Experimental Approach,Prentice-Hill.
 
Lazarus,M.( 1974). Math phobia: some personal speculations. National Elementary Principal, 53,16-22. 
Ling-Hsiu, C. (2010). Web-based learning programs: Use by learners with various cognitive styles. Computers & Education, 54(4), 1028-1035.
Ma ,X.(1999). A meta-analysis of the relationship betweenanxiety toward mathematics and achievement in mathematics. Journalfor Research in Mathematics Education, 30(5), 520-540.
Marrison, D., Frick, M. (1994). The effect of agricultural students, learningstyles on academic achievment and their perception of two methods ofinstruction. Journal of Agricultural Education, Vol 35(1).
 
McCoy ,L.P.(1992). Correlates of mathematics anxiety. Focuson Learning Problems in Mathematics, 14(2), 51-57.
Muzaffer, O., &Hüseyin, H.B.( 2010). Learning styles of primary education prospective mathematics teachers; states of trait-anxiety and academic successProcedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 2, Issue 2, 2010, Pages 3632-3637.
Oberer (2003). Effects of learning-style teaching on elementary students'behaviors, achievement, and attitudes. Academic Exchange Quarterly, March,2003.
 
Oneale, L. D. G., Harrison, S. (2013). An Investigation of the Learning styles and Study Habits of Chemistry Undergraduates in Barbados and their Effect as Predictors of Academic Achievement in Chemical Group Theory. Journal of Educational and Social Research; 3(2): 107-122.
Richardson, F.C.&Suinn, R.M.( 1972). The Methematic Anxiety Rating scale: psychometric data. Journal of counseling psychology, 19-551-554.
Sadler-Smith, E. (2010). The relationship between learning style and cognitive style. Computers and Education, 30, 609-616.
 
Sepehrianazar, F., &Babaee, A. ( 2014). Structural Equation Modeling of Relationship between MathematicsAnxieties with Parenting Styles: The Meditational Role of Goal Orientation.Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 152, 7 October 2014, Pages 607-612.

Sirmaci, N.( 2010). The relationship between the attitudes towards mathematics and learning styles.Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 9, 2010, Pages 644-648.

Sloan ,T., Daane ,C.J., &Giesen,J.(2002). Mathematics anxietyand learning styles: what is relationship in elementary pre serviceteachers? School Science and Mathematics, 102(2), 84-87.
 
Steadly,K.Dargoo,K. Arefeh,S. Luke,D.S.(2008).Effective Mathematics Instruction.Evidence for Education.vol3.Issue1(NICHCY).
 
Tanwir, U. H., Aditya, K. S., Banshi, D. ( 2010). An investigation of relationship between learning styles and performance of learners. International Journal of Engineering Science and Technology;2(7): 2813-2819.
Witkin , H. A., Moore, C. A., Goodenough , D. R., & Cox, P. (1977). Fielddependence / independence cognitive style and their educational implication.Reveiew of Educational Research, Vol 22, 1-64.
Witkin, H. A., Donald,R., Philip,K., &Oltman, K. P. (1979). Psychological differentiation : Current status. Journal of Personality and Social Psychology,37(7),1127-1145.
Wood ,E.F.(1988).Math anxiety in elementary teachers: Whatdose tell us? For the Learning of Mathematics,8,8-13.
Fung D., Townend E. and Dimigen G.,(2000).  Aclinical study of child dental anxiety,pp.37-46.