1
استادیار گروه ریاضی دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
2
کارشناس ارشد آموزش ریاضی و معلم مدارس شهر اصفهان، ایران.
چکیده
یکی از اهداف سند برنامه درسی ملی ایران، توانایی دانشآموز در بهکارگیری ریاضیات مدرسهای در زندگی خارج از مدرسه و دنیای واقعی است. به همین دلیل کتاب درسی باید به نوعی تدوین و تألیف شود تا دانشآموزان با این نوع مسائل آشنا شده و همچنین، توانایی حل این نوع مسائل را بیاموزند. به عبارت دیگر، یکی از اهداف اساسی آموزش ریاضی، تربیت افرادی است که بتوانند به کمک سواد ریاضی خود با چالشهای دنیای پیرامونش مواجه شوند و بر حل آنها فائق آیند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأکید کتاب درسی ریاضی نهم بر آموزش حل مسائل دنیای واقعی میباشد. برای انجام این پژوهش از شیوه تحلیل محتوا استفاده شده است. ابزار مورد استفاده، فرمهای تحلیل محتوایی است که برای تعیین اعتبار آن از دیدگاه صاحبنظران و متخصصان آموزش ریاضی استفاده شده است. نتایج پژوهش، حاکی از تأکید اندک کتاب درسی ریاضی پایه نهم بر مسائل دنیای واقعی و همچنین توزیع ناهمگون مسائل مذکور در فصلهای گوناگون کتاب است. نتایج این پژوهش میتواند در بازنگری و بهبود کتابهای درسی ریاضی، آموزش معلمان و بازنگری در روشهای ارزشیابی با هدف ارتقاء سواد ریاضی دانشآموزان مورد استفاده دستاندرکاران قرار گیرد.