2
کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی ،دانشگاه فرهنگیان.
3
مدرس دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی
4
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
5
روانشناس بالینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه خودکارآمدی، راهبردهای شناختی- فراشناختی با خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه عشایر استان فارس بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه عشایر استان فارس می باشد که در سال تحصیلی90-91 مشغول به تحصیل بودند. به روش نمونهگیری خوشهای، نمونهای به حجم 322 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه خودکارآمدی شوآرزو و جروسالم ، پرسشنامه راهبردهای شناختی- فراشناختی واحدی و پرسشنامه خودناتوانسازی تحصیلی رودوالت و جونز بوده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین خودکارآمدی و خودناتوانسازی تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. بین راهبردهای شناختی- فراشناختی و خودناتوانسازی تحصیلی نیز رابطه منفی معنادار وجود دارد. بین خودکارآمدی و راهبردهای شناختی- فراشناختی، رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دو متغیر خودکارآمدی تحصیلی و راهبرد فراشناختی، بطور معناداری خودناتوانسازی تحصیلی را پیش بینی می کنند و متغیر راهبردهای شناختی، پیش بینی کننده خوبی برای خودناتوانسازی تحصیلی نمی باشد.
کریمی, هادی , اسماعیلی, بهرام , جوانمرد, علی , رئیسی, جعفر و شفیعی, هادی . (1394). نقش واسطهای هدفگذاری را در رابطه بین سبک اسناد و خودکارآمدی معلمان. آموزش پژوهی, 1(2), 71-98.
MLA
کریمی, هادی , , اسماعیلی, بهرام , , جوانمرد, علی , , رئیسی, جعفر , و شفیعی, هادی . "نقش واسطهای هدفگذاری را در رابطه بین سبک اسناد و خودکارآمدی معلمان", آموزش پژوهی, 1, 2, 1394, 71-98.
HARVARD
کریمی, هادی, اسماعیلی, بهرام, جوانمرد, علی, رئیسی, جعفر, شفیعی, هادی. (1394). 'نقش واسطهای هدفگذاری را در رابطه بین سبک اسناد و خودکارآمدی معلمان', آموزش پژوهی, 1(2), pp. 71-98.
CHICAGO
هادی کریمی , بهرام اسماعیلی , علی جوانمرد , جعفر رئیسی و هادی شفیعی, "نقش واسطهای هدفگذاری را در رابطه بین سبک اسناد و خودکارآمدی معلمان," آموزش پژوهی, 1 2 (1394): 71-98,
VANCOUVER
کریمی, هادی, اسماعیلی, بهرام, جوانمرد, علی, رئیسی, جعفر, شفیعی, هادی. نقش واسطهای هدفگذاری را در رابطه بین سبک اسناد و خودکارآمدی معلمان. آموزش پژوهی, 1394; 1(2): 71-98.