1
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز-بخش مدیریت آموزشی
2
دانشگاه شیراز
چکیده
هدف کلی، بررسی رابطه بین سبک تدریس مدرسان و توسعه مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 30% از مؤسسات آموزشی از کل کشور تعیین گشت. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای ساده کلیه مدرسان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده 5 نفر از فراگیران هر مدرس برگزیده شدند. نمونه آماری شامل 72 نفر از مدرسان و 360 نفر از فراگیران بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک تدریس(گراشا ،ریچمن،1996) و مقیاس مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران(ذاکری،1392)بود. نتایج شامل: 1.بیشترین میانگین مربوط به سبک شخصی و پائین ترین مربوط به سبک تفویض کننده می باشد. 2. مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران در چهار بعد از حد کفایت قابل قبول بالاتر و از حد کفایت مطلوب پائین تر می باشد. 3. بین انواع سبک تدریس و مهارت های سطوح برتر تفکر رابطه معنا دار وجود دارد. 4. بیشترین قدرت تبیین مربوط به سبک تدریس تفویض کننده و پیش بینی کننده مثبت و معنا دار مهارت های سطوح برتر تفکر می باشد، و سبک تدریس متخصص پیش بینی کننده معنا دار مهارت های سطوح برتر تفکر نمی باشد. واژگان کلیدی: سبک تدریس ، مهارت های سطوح برتر تفکر
محمدی, مهدی, ترک زاده, جعفر, & شفیعی, لاله. (1394). رابطه بین سبک تدریس مدرسان و توسعه مهارتهای سطوح برتر تفکر فراگیران. آموزش پژوهی, 1(2), 167-189.
MLA
مهدی محمدی; جعفر ترک زاده; لاله شفیعی. "رابطه بین سبک تدریس مدرسان و توسعه مهارتهای سطوح برتر تفکر فراگیران", آموزش پژوهی, 1, 2, 1394, 167-189.
HARVARD
محمدی, مهدی, ترک زاده, جعفر, شفیعی, لاله. (1394). 'رابطه بین سبک تدریس مدرسان و توسعه مهارتهای سطوح برتر تفکر فراگیران', آموزش پژوهی, 1(2), pp. 167-189.
VANCOUVER
محمدی, مهدی, ترک زاده, جعفر, شفیعی, لاله. رابطه بین سبک تدریس مدرسان و توسعه مهارتهای سطوح برتر تفکر فراگیران. آموزش پژوهی, 1394; 1(2): 167-189.