کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران ، ایران.
چکیده
آموزش فراگیر با حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه در کلاس عادی در راستای عدالت آموزشی، برای موفقیت نیازمند شرایطی است که یکی از این الزامات، دانش معلمان دربارۀ این گروه از دانشآموزان و داشتن آمادگی برای پذیرش آنها در کلاس خود است. در پژوهش توصیفی - پیمایشی حاضر، پرسشنامهای برگرفته از خرده مقیاس "میزان دانش معلمان دربارۀ دانشآموزان با نیاز ویژه و آموزش فراگیر" پرسشنامهی نگرش سنجی استفاده شد. خرده مقیاس ذکر شده به صورت یک پرسشنامۀ طراحی و پس از اجرای مقدماتی، در میان 107 نفر از معلمان ابتدایی شهر بیجار که به صورت نمونه در دسترس انتخاب شده بودند توزیع گردید. و میزان دانش معلمان دربارۀ دانشآموزان با نیازهای ویژه، آموزش فراگیر و آمادگی آنها برای پذیرش این دانشآموزان در کلاس بررسی شد. یافتهها نشان دادند که معلمان حاضر در نمونه، در این زمینه دانش کافی نداشتند و با توجه به نتایج آزمون t تک نمونهای، دانش معلمان به طور معناداری پایینتر از میانگین فرضی بود و اکثر آنها آمادگی تدریس در یک محیط فراگیر را نداشتند. بنابراین برای بهبود این وضعیت توصیه میشود که معلمان داوطلب برای آموزش فراگیر شناسایی و پس از گذراندن دورههای آموزشی مناسب، در این جهت به کار گرفته شوند.
غلامی, ناصر. (1400). بررسی میزان دانش معلمان مدارس عادی شهر بیجار دربارۀ دانشآموزان با نیازهای ویژه و آموزش فراگیر و آمادگی آنها برای پذیرش این دانشآموزان در کلاس خود. آموزش پژوهی, 7(27), 21-38.
MLA
ناصر غلامی. "بررسی میزان دانش معلمان مدارس عادی شهر بیجار دربارۀ دانشآموزان با نیازهای ویژه و آموزش فراگیر و آمادگی آنها برای پذیرش این دانشآموزان در کلاس خود", آموزش پژوهی, 7, 27, 1400, 21-38.
HARVARD
غلامی, ناصر. (1400). 'بررسی میزان دانش معلمان مدارس عادی شهر بیجار دربارۀ دانشآموزان با نیازهای ویژه و آموزش فراگیر و آمادگی آنها برای پذیرش این دانشآموزان در کلاس خود', آموزش پژوهی, 7(27), pp. 21-38.
VANCOUVER
غلامی, ناصر. بررسی میزان دانش معلمان مدارس عادی شهر بیجار دربارۀ دانشآموزان با نیازهای ویژه و آموزش فراگیر و آمادگی آنها برای پذیرش این دانشآموزان در کلاس خود. آموزش پژوهی, 1400; 7(27): 21-38.