دانشجوی دکتری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارائه خلاصهای از تحقیقات در مورد طنز و پیامدهای آن در کلاس درس است. روش تحقیق این مقاله کیفی و به روش مرور توصیفی است. در این تحلیل مقالات کمی و کیفی مرتبط، با محوریت طنز آموزشی که در 6 سال اخیر در پایگاههای علمی خارجی مانند الزویر، اسپرینگر، اریک، ساینس دایرکت و پایگاههای داخلی سید و دانش لینک به چاپ رسیده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش ابتدا 35 مقاله شناسایی شد اما در ادامه با توجه به کیفیت و ارتباط مقالات با موضوع طنز در آموزش در مجموع 16 مطالعه به همراه نام محقق، نوع مطالعه، تعدادنمونه، محل پژوهش، سال و یافتهها در تحلیل نهایی قرارگرفت. در مجموع طنز آموزشی پیامدهای مثبت، منفی و چالشهایی را به همراه دارد. پیامدهای مثبت طنز در آموزش در سه مؤلفه اصلی روانشناختی، فیزیولوژیکی و اجتماعی خلاصه شد. علاوه بر نکات مثبت، طنز در آموزش میتواند با پیامدهایی منفی مانند حواسپرتی دانشآموزان و عدم انتقال مفاهیم اصلی همراه گردد. همچنین اگر توهین آمیز یا پرخاشگرانه محسوب شود باعث کاهش احساس تعلق و احساس اضطراب و ملالت در دانشآموزان میشود. بنابراین هنگام استفاده از طنز در کلاس باید جنبههای مثبت و منفی آنرا در نظر بگیرند.