شناسایی و تحلیل تطبیقی روش‌های نوین آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استادیار دانشکده علوم انسانی اسلامی، دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران.

3 گروه علوم انسانی، دانشکده علوم انسانی اسلامی، دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل تطبیقی روش‌های نوین آموزشی بود. برای این منظور علاوه بر معرفی روش‌ها، به بررسی و مقایسه مزایا و معایب، برد آموزشی و کارایی و همچنین هزینه و فایده اقتصادی آن‌ها در حوزه تعلیم و آموزش پرداخته شده است. روش انجام پژوهش، توصیفی است که با توجه به نوع پژوهش، یعینی بررسی تطبیقی، شامل چهار مرحله‌ی توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه است. روش گردآوری داده‌ها، کتابخانه‌ای و روش نمونه‌گیری هدفمند نظری است. نتایج عبارت‌انداز: ۱- روش‌های آموزشی بسیار متنوع هستند و تمییز بین روش‌های سنتی و نوین بسیار دشوار است؛ دراین پژوهش ۱۹ روش نوین آموزشی شناسایی و معرفی شده‌اند؛ ۲- روش‌های نوین آموزشی نسبت به انواع سنتی مزایای بیشتر و معایب کم‌تر دارند؛ ۳- بسیاری از روش‌های نوین آموزش، برد آموزشی بالاتری نسبت به روش‌های سنتی دارند و می‌توانند به تعداد بیشتری از فراگیران آموزش دهند. همچنین روش‌های نوین آموزشی به‌خاطر استفاده از علم و تجهیزات نوین کارایی بالایی دارند؛ ۴- روش‌های نوین آموزشی نسبت به روش‌های گذشته نیاز به هزینه بیشتری دارند؛ اما در بسیاری از این روش‌ها در صورت اجرای درست در بلندمدت هم نتایج و خروجی بهتری خواهد داشت و هم سرمایه‌گذاری‌ها جبران شده و هزینه کلی آموزش کاهش پیدا می‌کند.

کلیدواژه‌ها