1
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2
دبیر دبیرستان های شهرکرد، ایران.
چکیده
کتابهای درسی یکی از مهمترین منابع یادگیری، آموزش و تقویت هویّت ملّی و مذهبی هستند. در این میان کتابهای فارسی با توجّه به گنجایش آنان و بهرهگیری از انواع مختلف نوشته اعم از نثر، شعر، نمایشنامه، داستان و خاطره و... میتوانند نقش مهمی در تقویت عناصر هویّت ملّی و مذهبی میان دانشآموزان بهعنوان نسل آیندهساز ایفا نمایند. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوا و متن کتابهای فارسی نونگاشت دورة متوسطة اول و دوم از نظر میزان توجه به عناصر هویّت ملّی و مذهبی است. جامعة آماری این پژوهش 5 جلد کتاب فارسی نونگاشت متوسطة اول و متوسطة دوم (دهم و یازدهم) است. نتایج کلیِ بهدستآمده نشانمیدهد که مجموعاً 204 مؤلفه ملّی و مذهبی در 5 جلد کتب نونگاشت فارسی متوسطة اول و دوم بهکار رفتهاست که از این تعداد 122 واحد یا 80/59% را مؤلفههای مذهبی و 82 واحد یا 19/40% را مؤلفههای ملّی و ایرانی تشکیلمیدهند. همچنین سهم مؤلفههای ملّی در کتابهای متوسطة اول 49 واحد یا 75/59% و در کتابهای متوسطة دوم 33 واحد یا 24/40% است. مؤلفههای مذهبیِ بهکاررفته در کتابهای متوسطة اول 91 واحد یا 59/74% و در کتابهای متوسطة دوم 31 واحد یا 40/25% است
بازوند, علی, & حسن زاده, مرتضی. (1401). بررسی چگونگی و میزان نمود عناصر هویّت ملی - مذهبی در کتابهای نونگاشت فارسی متوسطة اول و دوم. آموزش پژوهی, 8(29), 76-92.
MLA
علی بازوند; مرتضی حسن زاده. "بررسی چگونگی و میزان نمود عناصر هویّت ملی - مذهبی در کتابهای نونگاشت فارسی متوسطة اول و دوم", آموزش پژوهی, 8, 29, 1401, 76-92.
HARVARD
بازوند, علی, حسن زاده, مرتضی. (1401). 'بررسی چگونگی و میزان نمود عناصر هویّت ملی - مذهبی در کتابهای نونگاشت فارسی متوسطة اول و دوم', آموزش پژوهی, 8(29), pp. 76-92.
VANCOUVER
بازوند, علی, حسن زاده, مرتضی. بررسی چگونگی و میزان نمود عناصر هویّت ملی - مذهبی در کتابهای نونگاشت فارسی متوسطة اول و دوم. آموزش پژوهی, 1401; 8(29): 76-92.