1
کارشناسی ارشد فلسفۀ تعلیم و تربیت آموزش و پرورش دانشگاه شیراز،ایران.
2
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، ایران.
چکیده
نهاد آموزشوپرورش هر جامعهای سعی دارد از قابلیت چشمگیر هنر برای رشد فکری، تکوین و تکامل شخصیت انسانها بهره ببرد. پژوهش حاضر در پارادایم کیفی و با روش مصاحبه نیمه سازمانیافته انجام گرفت. با هدف آسیبشناسی تمامی ارکان نظام آموزشوپرورش در پیادهسازی مقوله تربیت هنری، هفت عنصر: اهداف، محتوا، مواد آموزشی، راهبردهای یاددهی-یادگیری، زمان، مکان و ارزشیابی در برنامه درسی در نظر گرفته شد. حوزههای آسیبپذیر بهصورت مقولههای اصلی زیر استخراج و دستهبندی گردید: آسیبهای حوزه اهداف: فقدان رویکرد فلسفی مناسب، مشکلات تدوین اهداف و مشکلات اجرای اهداف. آسیبهای حوزه محتوا: فقدان رویکرد فلسفی مناسب، مشکلات تدوین محتوا و مشکلات اجرای محتوا. آسیبهای حوزه روشهای تدریس: عدم استفاده از روشهای مختلف و متناسب با محتوا، عدم آموزش معلمان در ارتباط با روشهای تدریس. آسیبهای حوزه زمان، مکان و مواد آموزشی: کمبود زمان، مکان و امکانات آموزشی و مشکلات ناشی از نگرشهای نادرست. آسیبهای حوزه ارزشیابی: نوع و ماهیت ارزشیابی، نحوه اجرای ارزشیابی. آسیبهای حوزه معلمان: مشکلات آموزشی معلمان، مشکلات انگیزشی معلمان و تصمیمات اداری و مدیریتی نادرست در ارتباط با معلمان. آسیبهای حوزه نگرش والدین، مسئولین و ساختار مدیریت: مشکلات ناشی از ناکارآمدی و مدیریت غیر اثربخش، مشکلات ناشی از نگرش والدین، مشکلات ناشی از رویکردهای حاکم نسبت به هنر.
هاشمی, نجمه, شمشیری, بابک, & البرزی, محبوبه. (1401). آسیب شناسی تربیت هنری در نظام رسمی آموزش و پرورش از دیدگاه کارشناسان و متخصصان). آموزش پژوهی, 8(29), 93-106.
MLA
نجمه هاشمی; بابک شمشیری; محبوبه البرزی. "آسیب شناسی تربیت هنری در نظام رسمی آموزش و پرورش از دیدگاه کارشناسان و متخصصان)", آموزش پژوهی, 8, 29, 1401, 93-106.
HARVARD
هاشمی, نجمه, شمشیری, بابک, البرزی, محبوبه. (1401). 'آسیب شناسی تربیت هنری در نظام رسمی آموزش و پرورش از دیدگاه کارشناسان و متخصصان)', آموزش پژوهی, 8(29), pp. 93-106.
VANCOUVER
هاشمی, نجمه, شمشیری, بابک, البرزی, محبوبه. آسیب شناسی تربیت هنری در نظام رسمی آموزش و پرورش از دیدگاه کارشناسان و متخصصان). آموزش پژوهی, 1401; 8(29): 93-106.