تجارب زیسته ی دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان در شناخت چالش ها و راهکارهای مؤثر در کاهش بدفهمی های ریاضی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 استادیارگروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

هدف کلی این پژوهش، واکاوی تجارب زیسته‌ی دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان در زمینه چالش‌های موجود در شناخت بدفهمی‌های ریاضی چهارم ابتدایی و راهکارهای مؤثر در کاهش آن می‌باشد. این پژوهش، کیفی با رویکرد پدیدارشناسی می‌باشد که داده‌های آن از طریق مصاحبه نیمه‏ساختاریافته عمیق به شیوه هدفمند و با رعایت قاعده‌ی اشباع نظری گردآوری شد. مشارکت‌کنندگان این پژوهش 10 معلم دانش‏ آموخته ی دانشگاه فرهنگیان استان فارس را شامل می‌شد که تجربه تدریس درس ریاضی پایه چهارم ابتدایی را داشتند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این پژوهش از روش کدگذاری موضوعی استفاده شد. بر اساس یافته‌های پژوهش 247 مضمون پایه به دست‌آمد که ابتدا در 19 طبقه با عنوان مضامین سازمان‌دهنده‌ی سطح 1 و سپس در 2 طبقه‌ی چالش‌ها و راهکارها، با عنوان مضامین سازمان‌دهنده‌ی سطح 2 دسته‌بندی گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد که جهت آشنایی با بدفهمی‌ها و راهکارهای اصلاح و بهبود آن ها، برگزاری کارگاهها در دانشگاه و استفاده بهتر از دوره‌های کارورزی ضروری می‌باشد.

کلیدواژه‌ها