1
دانش آموخته آموزش و پرورش پیش دبستان دانشگاه علامه
2
استادیار روانشناسی تربیتی، گروه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
مطالعهی حاضر در راستای بررسی نقش روش کلخوانی در توسعهی مهارت زبانی خواندن کودکان پیشدبستانی صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع کیفی، مرور منظم کتابخانهای میباشد. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع علمی اعم از کتاب و مقاله مربوط به مفاهیم پژوهش میباشد که در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی از سال 2011 تا 2020 انتشاریافته است. از بین آنها منابع مرتبط با اهداف پژوهش و قابلدسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل حاکی از آن است که آموزش به شیوه کل خوانی منجر به یادگیری معنادار زبان می شود. کودکان میتوانند واژگان جدید را در موقعیتهای مختلف بهراحتی به کار برند، روانتر بخوانند و املای آنها را سادهتر به خاطر بسپارند. بنابراین، پیشنهاد می شود از روش کلخوانی در پیشدبستان برای توسعهی مهارت خواندن در سالهای اولیه دبستان بهره گرفته شود.مطالعهی حاضر در راستای بررسی نقش روش کلخوانی در توسعهی مهارت زبانی خواندن کودکان پیشدبستانی صورت گرفته است.