تأثیر آموزش به روش پرسش دوجانبه بر خود کارآمدی، عزت‌نفس و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران

2 دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه بیرجند، ایران.

چکیده

تدریس، محورتعامل معلم و فراگیران در کلاس درس که انواع گوناگون دارد و هر یک ماهیت وکاربردهای خاص خود را دارد. پژوهش حاضر با هدف تأثیر روش آموزش پرسش دوجانبه بر خود کارآمدی، عزت‌نفس و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه ششم شهر سرایان انجام گردید. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر شیوه شبه آزمایشی بود. جامعه پژوهش کل دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهر سرایان و نمونه پژوهش به روش نمونه‌گیری تصادفی انجام شد که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 30 نفر برآورد گردید. ابزار پژوهش سه پرسشنامه خودکارآمدی دانش‌آموز جینک و مورگان (1999)، عزت نفس کوپراسمیت (1967) و پیشرفت تحصیلی بود. روایی پرسشنامه‌ها محتوایی و پایایی آن‌ها بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 81/0 و 89/0 است. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) در محیط نرم‌افزاری spss نسخه 22 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد آموزش به شیوه پرسش دوجانبه بر مؤلفه‌های استعداد با سطح معنی‌داری (024/0) و کوشش با سطح معنی‌داری (009/0) و مؤلفه‌های عزت‌نفس عمومی با سطح معنی‌داری (001/0)، عزت‌نفس خانوادگی با سطح معنی‌داری (001/0)، عزت‌نفس اجتماعی با سطح معنی‌داری (001/0) و پیشرفت تحصیلی با سطح معنی‌دار (002/0) تأثیر دارد.

کلیدواژه‌ها