1
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دبیر آموزش و پرورش
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه برنامه درسی اجرا شده به ابعاد هویت ملی، از دیدگاه دبیران مقطع متوسطه انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دبیران مرد و زن دورهی متوسطه شهرستان نقده به تعداد 140نفر بود که کتابهای درسی تاریخ، جغرافیا، ادبیات و علوم اجتماعی را در دوره اول و دوم متوسطه تدریس میکردند. از این تعداد،103 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان انتخاب شده است. ابزار گرداوری دادههای پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. به طور کلی یافتههای پژوهش نشان داد که میزان توجه برنامه درسی اجرا شده به ابعاد هویت ملی درهر چهار عنصر(هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی) در سطح پایینی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که دبیران زن توجه بیشتری نسبت به دبیران مرد به ابعاد هویت ملی دارند
رضاپور, یوسف, محمودی, فیروز, & بیرام زاده, مریم. (1401). بررسی میزان توجه برنامه درسی اجرا شده به ابعاد هویت ملی از دیدگاه دبیران متوسطه اول و دوم (مطالعه موردی: شهرستان نقده). آموزش پژوهی, 8(31), 23-33.
MLA
یوسف رضاپور; فیروز محمودی; مریم بیرام زاده. "بررسی میزان توجه برنامه درسی اجرا شده به ابعاد هویت ملی از دیدگاه دبیران متوسطه اول و دوم (مطالعه موردی: شهرستان نقده)", آموزش پژوهی, 8, 31, 1401, 23-33.
HARVARD
رضاپور, یوسف, محمودی, فیروز, بیرام زاده, مریم. (1401). 'بررسی میزان توجه برنامه درسی اجرا شده به ابعاد هویت ملی از دیدگاه دبیران متوسطه اول و دوم (مطالعه موردی: شهرستان نقده)', آموزش پژوهی, 8(31), pp. 23-33.
VANCOUVER
رضاپور, یوسف, محمودی, فیروز, بیرام زاده, مریم. بررسی میزان توجه برنامه درسی اجرا شده به ابعاد هویت ملی از دیدگاه دبیران متوسطه اول و دوم (مطالعه موردی: شهرستان نقده). آموزش پژوهی, 1401; 8(31): 23-33.