1
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز ارومیه، ایران.
2
دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر برنامهدرسی تلفیقی بر میزان عزتنفس و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه شهرستان پیرانشهر انجامگرفت. روشپژوهش، شبهتجربی و از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروهآزمایش و دو گروهکنترل بود. جامعهآماری تحقیق کلیه دانشآموزان پایهششم کلاسهای چندپایه شهرستان پیرانشهر بودند. با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از دو گروه مدارس -چندپایه بخش لاجان و مرکزی، دو دبستان بهصورت تصادفی گزینش و نهایتاً از هر دبستان، کلاس دورهدوم که پایه ششم درآن قرارداشت انتخابگردید. لذا نمونههای تحقیق شامل چهار کلاس(60نفر) یعنی دوکلاس گروهآزمایشی(30نفر) و دو کلاس گروهکنترل(30نفر) میباشند. از پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (SEI) برای سنجش میزان عزتنفس دانشآموزان استفاده شد. پرسشنامه ابتدا برروی 30 نفر بهشیوه آزمایشی اجرا میشود و پس از حذف تعدادی از سوالات ضریبآلفای کرانباخ پرسشنامه برابر با 91% بدستآمد. برای سنجش پیشرفت-تحصیلی نیز از آزمونی معلمساخته درسریاضی با 15 سؤال که برای پایه ششم ابتدایی طراحی شد، استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، علاوه بر روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحرافمعیار) از روش آمار استنباطی (ANCOVA) نیز استفاده شد. نتایج نشانداد که میزان عزتنفس و پیشرفتتحصیلی درس ریاضی دانشآموزانی که با اجرای برنامهدرسی تلفیقی آموزش دیدهبودند بیشتر از دانشآموزان کلاسی بود که با رویکردهای معمول موضوع محور، مجزا و تک بعدی آموزش دیده بودند.
احمدی علی آبادی, افسانه, & ایزان, محسن. (1401). بررسی تاثیر برنامه درسی تلفیقی (محتوا محور و مهارت محور) بر میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چندپایه شهرستان پیرانشهر. آموزش پژوهی, 8(31), 52-64.
MLA
افسانه احمدی علی آبادی; محسن ایزان. "بررسی تاثیر برنامه درسی تلفیقی (محتوا محور و مهارت محور) بر میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چندپایه شهرستان پیرانشهر", آموزش پژوهی, 8, 31, 1401, 52-64.
HARVARD
احمدی علی آبادی, افسانه, ایزان, محسن. (1401). 'بررسی تاثیر برنامه درسی تلفیقی (محتوا محور و مهارت محور) بر میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چندپایه شهرستان پیرانشهر', آموزش پژوهی, 8(31), pp. 52-64.
VANCOUVER
احمدی علی آبادی, افسانه, ایزان, محسن. بررسی تاثیر برنامه درسی تلفیقی (محتوا محور و مهارت محور) بر میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چندپایه شهرستان پیرانشهر. آموزش پژوهی, 1401; 8(31): 52-64.