تاثیر استراتژی های یاددهی-یادگیری مغز محور بر شایستگی اجتماعی دانش آموزان پایه اول دبستان شهر اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به تعیین تاثیر استراتژی‌های یاددهی-یادگیری مغزمحور بر شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان پایه اول پرداخته است. روش تحقیق طرح نیمه تجربی با پیش‌آزمون پس‌آزمون و گروه کنترل و شاهد بوده است. جامعه آماری این تحقیق دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهر اصفهان بودند. فرایند مداخله در این تحقیق، بر اساس 18 استراتژی آموزش یاددهی-یادگیری مغز محور بر اساس استراتژی‌های یاددهی-یادگیری مغز محور دانشگاه فلوریدا در سال 2016 تنظیم شده بود. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه شایستگی اجتماعی کوهن و رسمن (1972) با 44 سوال استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و روش‌های آمار استنباطی (آزمون‌های تحلیل کوواریانس آنکووا) به وسیله نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که استراتژی‌های یاددهی- یادگیری مغزمحور بر شایستگی‌های اجتماعی دانش‌آموزان تاثیر معناداری دارد (01/0P<). استراتژی‌های یاددهی-یادگیری مغزمحور بر شایستگی‌های اجتماعی دانش‌آموزان بر اساس تحصیلات پدر و مادر، شاغل بودن یا نبودن مادر و طبقه اقتصادی خانواده تاثیر معناداری ندارد (05/0P<).

کلیدواژه‌ها