آینده نگری در تربیت معلم ایران با گذر از گذشته به حال و آینده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران

چکیده

برنامه درسی تربیت‌معلم به‌ عنوان قلب مراکز دانشگاهی در تحقق اهداف نظام آموزشی تربیت‌معلم از جایگاه برجسته‌ ای برخوردار است، بدین منظور، باید همگام با تحولات مختلف تکنولوژیک، اقتصادی و علمی همانند کشورهای پیشرفته متحول گردد. از این رو پژوهش حاضر با هدف آینده‌ نگری در تربیت‌ معلم کشور انجام شد. روش تحقیق آینده‌پژوهی، از نوع دیده‌بانی بوده و اطلاعات آن با مراجعه به پایگاه‌های اطلاعاتی داخل و خارج، کتب، اسناد، مدارک و تحقیقات جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به‌ دست آمده حاکی از آن بود که به جهت رشد سریع تحولات علمی جهان و نیازهای روز جامعه، آینده‌نگری در برنامه‌های آموزشی، ضرورتی انکار ناپذیر است. یکی از استلزامات تربیت آینده‌ سازانی که بتوانند با بحران‌هایی که با آنها مواجه خواهند شد، کنار بیایند و از فرصت‌هایی که در یک دنیای متغیر به وجود خواهد آمد به نحو بهینه بهره‌ برداری نمایند، برنامه‌ ریزی آینده‌ نگرانه در تربیت معلم است. برنامه‌ ریزی در این زمینه، نه تنها باید نسخه‌ ای برای درمان آسیب‌ها و مشکلات موجود نوشته شده باشد، بلکه باید بتواند با رویکردی پیشگیرانه، تهدیدها و نگرانی‌ های تربیتی آینده را مهار نموده و برای تربیت معلمانی در شأن جوامع آینده نقش‌ هایی را ترسیم نماید.

کلیدواژه‌ها