اثربخشی آزمون‌های عملکردی بر اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی ادراک‌شده و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد داراب، دانشگاه آزاد اسلامی، داراب، ایران

2 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

3 کارشناسی گروه پرستاری، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آزمون‌های عملکردی بر اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی ادراک‌شده و انگیزش پیشرفت گروهی از دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه‌تجربی و طرح پژوهش از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی شهر مرودشت بود که در سال ‌تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند که از بین آن‌ها 15 نفر برای گروه آزمایش و 15نفر هم برای گروه کنترل به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای اشتیاق تحصیلی و انگیزش پیشرفت و پرسش‌نامه خودکارآمدی (موریس، 2001) برای سنجش خودکارآمدی ادراک‌شده بود که مراحل لازم جهت سنجش پایایی و روایی آزمون‌ها و پرسش‌نامه‌ها انجام شد. داده‌های حاصل از این پژوهش با روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته‌های اصلی به دست آمده از تحلیل کواریانس (آنکوا) نشان داد که میانگین آزمون‌های انگیزش پیشرفت، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی ادراک‌شده برحسب عضویت گروهی (گروه آزمایش و کنترل) در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (0/01>P). بر اساس یافته‌ها، نتایج پژوهش نشان داد که اجرای آزمون‌های عملکردی بر میزان اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی ادراک‌شده و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان پایه ششم تأثیر مثبت دارد.

کلیدواژه‌ها