بررسی نیازهای آموزشی سواد آموزان استان البرز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نیازهای آموزشی سواد آموزان رده سنی 10 تا 49 ساله استان البرز است. پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی است. این نوع پژوهش با توجه به هدف از نوع مطالعات کاربردی است برای پاسخ به پرسش‌ این پژوهش یعنی شناسایی نیازهای آموزشی سواد آموزان از روش پژوهش اکتشافی و تکنیک دلفی استفاده‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، کارشناسان و آموزش‌دهندگان آموزش‌وپرورش استان البرزشامل (ناحیه یک، دو، سه، چهار، طالقان، اشتهارد، نظرآباد، ساوجبلاغ) است.تعداد 20 نفر(5 نفر از مدیران، 5نفر ازکارشناسان و10 نفر از آموزش‌دهندگان) به روش نمونه‌گیری هدفمند مبتنی بر معیار به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه «نیمه ساختاریافته» استفاده‌شده است. یافته های پژوهش نشان داد که مهم ترین نیازهای سواد آموزان شامل یازده نیاز نیازهای اجتماعی،نیازهای اقتصادی،نیازهای فرهنگی، نیازهای سیاسی،نیازهای معنوی ،نیازهای بهداشتی ،نیازهای علمی،نیازهای شغلی،نیازهای هنری،نیازهای فناوری و نیازهای مربوط به محیط‌زیست هستند.همچنین هر نیاز خود نیز دارای زیر مقوله هایی است.

کلیدواژه‌ها