اثربخشی آموزش مهارت‌ حل مسئله بر تاب‌آوری و سازگاری دانش‌آموزانِ پسر با عملکرد تحصیلی پایین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی گروه روان‌شناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران

2 دانشجوی دکتری تخصصی گروه روان‌شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

3 کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

4 کارشناسی ارشد گروه مشاوره تحصیلی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مهارت‌ حل مسئله بر تاب‌آوری و سازگاری دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی پایین بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش دانش‌آموزانِ پسر دورۀ اول متوسطه مدارس شهر شیراز در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. از این میان 100 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس و بر اساس مدارسِ دارای عملکرد تحصیلی پایین انتخاب شدند و پرسش‌نامۀ تاب‌آوری (CD‐RISC) و سازگاری (AISS) را تکمیل کردند. سپس از 30 دانش‌آموز که تاب‌آوری و سازگاری پایین‌تر از متوسط گزارش نمودند، به‌طور تصادفی 15 نفر درگروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل گماشته شدند. افراد گروه آزمایش به مدت هشت جلسه تحت آموزش مهارت‌ حل مسئله قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش مهارت‌ حل مسئله موجب بهبود معنادار میزان تاب‌آوری دانش‌آموزان شرکت‌کننده در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می‌شود و کاهش معنادار رفتارهای ناسازگارانه را در این گروه به همراه دارد. به‌طور خلاصه می‌توان نتیجه گرفت آموزش مهارت‌ حل مسئله موجب بهبود معنادار توانمندی‌های تاب‌آوری و سازگاری دانش‌آموزان می‌شود.

کلیدواژه‌ها