چالش های رسانه های دیجیتالی در تربیت اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی چالشهای رسانه-های دیجیتال در تربیت اخلاقی دانش‌آموزان دوره ابتدایی و راهکارهای پیشگیرانه آن است. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع توصیفی- تحلیلی (تحلیل محتوای کیفی) و استنتاجی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای- اسنادی است و اسناد مورد تحلیل شامل کتب، پایان‌نامه، مقالات و پیشینه‌ مطالعاتی است. یافته‌های پژوهش نشان داد؛ مهمترین چالش‌های رسانه‌های دیجیتال در تربیت اخلاقی دانش‌آموزان شامل هنجارشکنی، قانون‌گریزی، تزلزل جایگاه تربیتی والدین و مربیان، سست شدن فضایل تربیتی و اخلاقی، روزمرگی و نابودی تفکر انتقادی، توجه به نیازهای لوکس و غیر ضروری، نقض حریم خصوصی است. همچنین نظارت بر استفاده بهینه از رسانه‌های دیجیتال (شامل تعیین چارچوب محدودکننده و تقویت تعاملات بین فردی و گروهی)، ایجاد چهره‌ای الگویی در استفاده منطقی از رسانه‌ها (شامل مدیریت زمان و میزان استفاده، مدیریت و نظارت بر محتوای رسانه‌ها، حفظ حریم خصوصی)، پرهیز از معصوم‌پنداری رسانه‌ها ، پرورش مهارت تفکر انتقادی و فراگیری سواد رسانه‌ای مهمترین راهکارهای پیشگیرانه آن است. در پایان می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد؛ اگر رسانه‌های دیجیتال نتوانند همسو با اهداف تربیت اخلاقی نهاد آموزش و پرورش به پرورش کودکانی اخلاق‌مدار، آگاه، توانمند و مسئولیت‌پذیر بپردازد در آینده قبول صلاحیت‌های آن از سوی گروه‌های مرتبط ذینفع (خانواده‌، مدرسه و جامعه) زیر سؤال خواهد رفت.

کلیدواژه‌ها