1
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران
2
گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش، تبیین آموزش تفکّر به کودکان و نوجوانان در بستر راهبردهای تدریس و محتوای کتابهای درسی بود. روش جمعآوری دادهها، اسنادی و روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیلی-استنتاجی بود. نتایج نشان داد، آموزش تفکّر متشکل از هفت وجه است. برای آموزش هر وجه، راهکارهای عملیاتی در قالب راهبردهای فعال تدریس مطرح شد که امکان پیادهسازی آن، در زمان مشخصشدهی برنامهدرسی مدارس وجود دارد. اولین مساله در آموزش تفکّر، این است که موضوع مناسب آموزشی هر نوع تفکّر از کتابهای درسی احصا گردد. سپس امکانات و فضای آموزشی مناسب آموزش آن نوع تفکّر باید فراهم آید. در جریان آموزش تفکّر در بستر راهبردهای تدریس باید توجهداشت، همزمان دو هدف دستیابی به اهداف مندرج در محتوای موردنظر کتاب درسی و فعالسازی و بهتبع آن، رشد جریان تفکّر فراگیر مدنظر است و نباید یکی جای دیگری را بگیرد. بکارگیری هر نوع تفکّر، کارکرد خاص خود را دارد که دیگر انواع تفکّر ندارد؛ بههمین دلیل برای رسیدن به رشد همهجانبه، نباید از هیچ یک از انواع تفکّر غفلت کرد. همهی دروس و همهی کلاسهای درس با هرنوع محتوایی، میتواند یک میدان عمل برای آموزش تفکّر باشد.
ذاکری, مختار, بهرامشاهی, علی, & باقرزاده همایی, مظفر. (1403). آموزش تفکّر به کودکان و نوجوانان در بستر راهبردهای تدریس و محتوای کتابهای درسی. آموزش پژوهی, 10(37), 51-68.
MLA
مختار ذاکری; علی بهرامشاهی; مظفر باقرزاده همایی. "آموزش تفکّر به کودکان و نوجوانان در بستر راهبردهای تدریس و محتوای کتابهای درسی", آموزش پژوهی, 10, 37, 1403, 51-68.
HARVARD
ذاکری, مختار, بهرامشاهی, علی, باقرزاده همایی, مظفر. (1403). 'آموزش تفکّر به کودکان و نوجوانان در بستر راهبردهای تدریس و محتوای کتابهای درسی', آموزش پژوهی, 10(37), pp. 51-68.
VANCOUVER
ذاکری, مختار, بهرامشاهی, علی, باقرزاده همایی, مظفر. آموزش تفکّر به کودکان و نوجوانان در بستر راهبردهای تدریس و محتوای کتابهای درسی. آموزش پژوهی, 1403; 10(37): 51-68.