آسیب ‏شناسی روش ‏شناختی پژوهش ‏در حوزه ‏ی علوم تربیتی از دیدگاه متخصصان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، آموزگار ابتدایی مدارس ناحیه 1 شیراز، ایران.،

چکیده

هدف این پژوهش آسیب‏شناسی روش‏شناختی پژوهش ‏در حوزه‏ی علوم تربیتی از دیدگاه متخصصان بود. این پژوهش در پارادایم کیفی انجام گرفت. گردآوری داده‌‌ها به روشِ مصاحبه‌ی عمیق بود که در آن افراد مورد مطالعه به شیوه‌ی هدفمند و با توجه به اصل نمونه‌گیری با حداکثر تنوع انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌های حاصله از مصاحبه‏ها، از شیوه‌ی تحلیل استقرایی و مقایسه مستمر داده‏ها با رویکرد نظریه‏ی داده مبنا استفاده گردید. یافته‏های پژوهش نشان داد که آسیب‌های موجود در روش‏شناسی پژوهش در سه مقوله آموزش، عوامل انسانی و روش قابل بررسی می‏باشند. آسیب‏های موجود در حوزه آموزش یکی از مهم‏ترین آن‏ها می‏باشد که نتیجه شکاف میان آموزش و پژوهش می‏باشد. پژوهش‏محور نبودن مراکز آموزش عالی، فقدان نظارت کارآمد بر فعالیت‏های پژوهشی، عدم‏ دسترسی به منابع و پایگاه اطلاع‏رسانی فراگیر و به‏روز و عدم‏وجود تعامل میان اعضاء در یک مرکز آموزشی از جمله‏ی این آسیب‏ها هستند. دسته دیگر از آسیب‏های موجود در روش‏شناسی پژوهش، از ناتوانی پژوهش‏گر و برخی از اساتید ناشی می‏شود که ناتوانی پژوهش‏گر نتیجه عدم‏نواندیشی و عدم فهم وسیع پژوهش‏گر و ناتوانی برخی از اساتید نتیجه عدم اشراف آنان بر روش‏های پژوهش می‏باشد. عدم شناخت سلسله مراتب معرفتی، آسیب‏های ناشی از غلبه یک پارادایم پژوهشی و ضعف روش کمی از جمله آسیب‏های موجود در روش‏شناسی پژوهش هستند.