دانشآموخته کارشناسی ارشد، رشته فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین صلاحیتهای حرفهای معلمان با تاکید بر مطالعهی موردی تربیت یافتگی معلم معاصر کرمانی، عطا احمدی، انجام شده است.تحقیق حاضر از نوع هدف در زمره پژوهشهای نظری است و رویکرد اصلی این پژوهش، رویکرد کیفی در پژوهشهای تربیتی میباشد که برای انجام این تحقیق از روشی متناسب با سوالهای پژوهشیمان استفاده شده است. از میان روشهای مختلف مطرح در رویکرد کیفی از روش پژوهشی؛ روایت پژوهی، که برای به تصویر کشیدن داستانها یا تجارب زیستهی زندگی یک فرد مناسب است استفاده شده است وهمچنین شیوهی تحلیل دادهها از تحلیل مضمون و شبکهی معنایی که به سه شیوهی کدگذاری پایه، کدهای سازمان دهنده و کدهای فراگیر مقولههای به دست آمده تبیین گردیده است. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش؛ مشاهدهی عینی، مصاحبهی نیمه ساختار یافته و بررسی اسناد میباشد. همچنین به منظور تامین اعتبار یافتههای پژوهش، انجام تحلیل به صورت گروهی و بررسی توسط مصاحبه شوندگان و همچنین سه سویه سازی که از ملاکهای اعتبار یابی پژوهشهای کیفی میباشند استفاده شده است. نتایج حاصل از مصاحبه با شاگردان، دوستان و همکاران معلم مورد پژوهش و تحلیل آنها 11 مقوله اصلی در ارتباط با چیستی تربیت یافتگی ایشان و 2 مقولهی اصلی در ارتباط با چگونگی تربیت یافتگی شخصیت عطا احمدی کسب کردهایم. این مقولهها میتواند برای پرورش صلاحیتهای لازم حرفهی معلمی مورد استفاده متولیان تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.
شجاعی, مهلا. (1403). صلاحیتهای حرفهای معلمان با تاکید بر معلمان مصلح ایران مطالعه موردی: تربیتیافتگی معلم معاصر کرمانی عطا احمدی. آموزش پژوهی, 10(38), 12-33.
MLA
مهلا شجاعی. "صلاحیتهای حرفهای معلمان با تاکید بر معلمان مصلح ایران مطالعه موردی: تربیتیافتگی معلم معاصر کرمانی عطا احمدی", آموزش پژوهی, 10, 38, 1403, 12-33.
HARVARD
شجاعی, مهلا. (1403). 'صلاحیتهای حرفهای معلمان با تاکید بر معلمان مصلح ایران مطالعه موردی: تربیتیافتگی معلم معاصر کرمانی عطا احمدی', آموزش پژوهی, 10(38), pp. 12-33.
VANCOUVER
شجاعی, مهلا. صلاحیتهای حرفهای معلمان با تاکید بر معلمان مصلح ایران مطالعه موردی: تربیتیافتگی معلم معاصر کرمانی عطا احمدی. آموزش پژوهی, 1403; 10(38): 12-33.