1
کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران.
2
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای معلم در تراز نهج البلاغه می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر تحلیل مضمون می باشد. سوالات مطرح شده در پژوهش حاضر عبارتند از جایگاه و تعریف معلم از منظر نهج البلاغه و امام علی (ع) چیست؟ویژگی های معلم از منظر نهج البلاغه و امام علی (ع) کدامند؟ یافته های به دست آمده نشان می دهد در پاسخ به سوال نخست، معلم آغازگر تربیت است، تربیت صحیح و یا غلط از او شروع می شود. همچنین، معلمی در قاموس سخنان علی (ع) می تواند در کلید واژه های حساسیت اخلاقی نسبت به دیگران و مسئولیت در قبال آن ها معنا و تعریف شود. در پاسخ به سوال دوم نیز می توان به ویژگی هایی از جمله ویژگی های عام حساسیت اخلاقی، مسئولیت شناسی، تقوا محوری و مقبولیت؛ و همچنین، ویژگی های خاص نگرش،ذهنیت ، واقع نگری ،تجربه نگری ، نقدپذیری ، دانشافزایی و محبت محوری اشاره داشت.
توکلی, نسرین و بلاغت, سیدرضا . (1403). معلم در تراز نهج البلاغه: ویژگیهای لازمِ معلم در تربیت معلم مطابق نهج البلاغه. آموزش پژوهی نوین, 10(38), 54-61.
MLA
توکلی, نسرین , و بلاغت, سیدرضا . "معلم در تراز نهج البلاغه: ویژگیهای لازمِ معلم در تربیت معلم مطابق نهج البلاغه", آموزش پژوهی نوین, 10, 38, 1403, 54-61.
HARVARD
توکلی, نسرین, بلاغت, سیدرضا. (1403). 'معلم در تراز نهج البلاغه: ویژگیهای لازمِ معلم در تربیت معلم مطابق نهج البلاغه', آموزش پژوهی نوین, 10(38), pp. 54-61.
CHICAGO
نسرین توکلی و سیدرضا بلاغت, "معلم در تراز نهج البلاغه: ویژگیهای لازمِ معلم در تربیت معلم مطابق نهج البلاغه," آموزش پژوهی نوین, 10 38 (1403): 54-61,
VANCOUVER
توکلی, نسرین, بلاغت, سیدرضا. معلم در تراز نهج البلاغه: ویژگیهای لازمِ معلم در تربیت معلم مطابق نهج البلاغه. آموزش پژوهی نوین, 1403; 10(38): 54-61.