تأثیر آموزش تصویرخوانی و درک مفهوم تصویر بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوزبانه در درس فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد رشته برنامه‏ریزی درسی دانشگاه پیام نور، معلم مقطع ابتدایی استان اصفهان، تهران، ایران.

چکیده

عملکرد تحصیلی دانش‎آموزا ن در مقطع ابتدایی تا حد زیادی به مهارت خواندن و درک مطلب آنها بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تصویرخوانی و درک مفهوم تصویر بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دو زبانه پایه پنجم ابتدایی در درس فارسی انجام شد. روش تحقیق، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش کلیة دانش‌آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مدارس شهرستان ورزنه در سال تحصیلی 1403-1402، به تعداد 242 نفر بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، تعداد 30 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات از پرسشنامه عملکرد تحصیلی محقق‌ساخته برگرفته از صفحه 127 کتاب فارسی پنجم استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‎افزار spss24 استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد آموزش تصویرخوانی و درک مفهوم تصویر(صندلی صمیمت) بر عملکرد تحصیلی درس فارسی دانش‌آموزان دوزبانه پایه پنجم ابتدایی تاثیرمعناداری دارد.