1
استادیار، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه اراک، اراک، ایران
2
دانشیار، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه اراک، اراک، ایران
3
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه اراک
چکیده
با توجه به افزایش استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و بمباران اطلاعاتی و آسیب پذیری مخاطبان جوان که عمدهترین مصرف کنندگان رسانه های مذکور هستند، آگاهی از سوادرسانهای برای مواجهه گزینشی با رسانه ها و تحلیل و ارزیابی نقادانه آنها، مهارتی ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سوادرسانهای با سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اراک انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اراک بود که به روش نمونهگیری داوطلبانه 174 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های سنجش سواد رسانهای عزیزی(1393)، پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی ویژه دانشجویان داورپناه و سیامک(1388)، آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) (CCTST) پیتر فاشیون و نورین (1994) استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین سوادرسانهای و سواد اطلاعاتی دانشجویان و همچنین بین سوادرسانهای و تفکر انتقادی رابطه معنادار و مثبت وجود داشت. با توجه به رابطه معنادار سوادرسانهای با سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی، برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص سواد رسانهای و مهارت های مرتبط با آن شامل نقد و تفسیر پیام پیشنهاد میگردد.
غریبی, فرزانه , باقری, محسن و نامور, کلثوم . (1403). رابطه سواد رسانه ای با سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اراک. آموزش پژوهی, 10(39), 20-28.
MLA
غریبی, فرزانه , , باقری, محسن , و نامور, کلثوم . "رابطه سواد رسانه ای با سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اراک", آموزش پژوهی, 10, 39, 1403, 20-28.
HARVARD
غریبی, فرزانه, باقری, محسن, نامور, کلثوم. (1403). 'رابطه سواد رسانه ای با سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اراک', آموزش پژوهی, 10(39), pp. 20-28.
CHICAGO
فرزانه غریبی , محسن باقری و کلثوم نامور, "رابطه سواد رسانه ای با سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اراک," آموزش پژوهی, 10 39 (1403): 20-28,
VANCOUVER
غریبی, فرزانه, باقری, محسن, نامور, کلثوم. رابطه سواد رسانه ای با سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اراک. آموزش پژوهی, 1403; 10(39): 20-28.