تحلیل کاربرد آزمون های آماری در ارزشیابی آموزش ورزش در مدارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری تخصصی گروه مدیریت ورزشی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور، تهران. ایران

چکیده

در سال های اخیر استفاده از آمار در زمینه عملکرد دانش آموزان مدارس رشد قابل ملاحظه ای داشته است و جزء تفکیک ناپذیر هر مطالعه و تحقیق علمی به شمار می رود. هدف از انجام این پژوهش تحلیل کاربرد آزمون های آماری در ارزشیابی آموزش ورزش در مدارس بود. روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود و سعی گردید با بررسی پژوهش ها و منابع مختلف با توضیحات استدلالی در زمینه روش های آماری و به توصیف و کاربرد آزمون های مورد نظر پرداخته شود. در این پژوهش سعی شده است با زبانی شیوا و با ذکر مثال های کاربردی در حوزه فعالیت های ورزشی دانش آموزان، مفاهیم برخی از آزمون های کاربردی و مهم مانند (آزمون های پارامتریک و ناپارامتریک، نرمال بودن تک متغیره و چند متغیره داده ها، همگنی یا تجانس واریانس، داده های پرت، آزمون های تک متغیره، آزمون های دو متغیره، آزمون های روابط آماری، معادلات ساختاری، شاخص های برازش، بومی سازی و هنجاریابی پرسشنامه) بیان شد. در هر یک از وضعیت های فوق علاوه بر P-Value برای تصمیم گیری، اندازه اثر مناسب اختلاف و فاصله اطمینان آن باید گزارش شود. لذا معلمان ورزش با شناخت و استفاده صحیح از این آزمون های آماری می توانند گامی مؤثر در دست یابی به نتایج صحیح در روش های آموزش در مدارس بردارند.