بررسی تجارب زیسته معلمان از فرصت‌ها و چالش‌های درس پژوهی (موردمطالعه: معلمان دوره‌ی ابتدایی شهرستان دورود)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 استادیارگروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 ، نویسنده مسئول، تهران، ایران.

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

4 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بازنمایی تجارب زیسته معلمان ابتدایی از فرصت‌ها و چالش‌های اجرای طرح درس پژوهی در شهرستان دورود انجام گرفت. با توجه به ماهیت پژوهش ازلحاظ هدف از نوع پژوهش‌های توسعه‌ای و به لحاظ گردآوری داده‌ها در زمره پژوهش‌های کیفی از نوع پدیدارشناسی قرار می‌گیرد. شرکت‌کنندگان معلمان دوره‌ی ابتدایی شهرستان دورود بوده که در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول به خدمت بودند و جهت دستیابی به دیدگاه این افراد از روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک محور استفاده شد. تجربه شرکت در طرح و لااقل کسب افتخار و مقام در سطح شهرستان به‌عنوان ملاک انتخاب نمونه در نظر گرفته شد. حجم نمونه با مبنا قرار دادن اشباع نظری در اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مصاحبه‌ها 16 نفر تعیین شد. نتایج نشان داد که پرورش خلاقیت، تقویت روحیه‌ی پژوهشی، مشوق‌ها و انگیزاننده‌های درونی، رشد اخلاق حرفه‌ای، ارتقاء سلامت سازمانی مدرسه، توسعه حرفه‌ای، پیشرفت دانش آموزان و شکل‌گیری و تقویت روحیه کارگروهی به‌عنوان فرصت‌ها و ناکارآمدی بسترهای تشویقی و حمایتی، کمبود امکانات و منابع مالی، فقدان بسترهای اجرایی، فقدان انگیزش درونی، اخلاق غیرحرفه‌ای، بیگانگی پژوهشی، فقدان فرهنگ و مهارت کارگروهی، اجرای نادرست و تصنعی طرح و ناکارآمدی بسترهای آموزشی به‌عنوان چالش‌های اجرای طرح درس پژوهی شناسایی شدند.