گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش، آسیب شناسی وضع موجودِ نهاد خانواده بهعنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت است به گونه ای که مبتنی بر این آسیب شناسی اهداف تربیتی اولویتدار برای لحاظ کردن آنها در طراحیهای آموزشی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی کشور مشخص گردند. در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، با تعداد 18 نفر از صاحبنظران و افراد ذی صلاح شامل مشاورین خانواده، قضات، اعضای هیأت علمی و کارشناسان دینی با معیار انتخاب نمونه هدفمند و تکنیک اشباع نظری، مصاحبه عمیق صورت گرفت. در نهایت یافته های پژوهش حاکی از آن است که اهداف تربیتی در سه بُعد شناختی، اخلاقی و عملی در 35 مفهوم و اقدامات بسترساز والدین برای دنبال کردن آن اهداف تربیتی در سه بُعد پایه ای، محیطی و درونی در 21 مفهوم طبقهبندی شدند. یافتههای این مطالعه میتواند مبنای مطالعات میدانی، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی قرار گیرد و همچنین می تواند مبنایی باشد برای تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی تا با محور قرار دادن مقولات اشاره شده در آن در راستای تقویت بنیان خانواده قدم بردارند.
امیری طیبی, مسلم . (1404). تبیین اهداف تربیتی نظام خانواده بر مبنای آسیب شناسی وضع موجود جهت استفاده در طراحیهای آموزشی. آموزش پژوهی نوین, 11(41), 32-46.
MLA
امیری طیبی, مسلم . "تبیین اهداف تربیتی نظام خانواده بر مبنای آسیب شناسی وضع موجود جهت استفاده در طراحیهای آموزشی", آموزش پژوهی نوین, 11, 41, 1404, 32-46.
HARVARD
امیری طیبی, مسلم. (1404). 'تبیین اهداف تربیتی نظام خانواده بر مبنای آسیب شناسی وضع موجود جهت استفاده در طراحیهای آموزشی', آموزش پژوهی نوین, 11(41), pp. 32-46.
CHICAGO
مسلم امیری طیبی, "تبیین اهداف تربیتی نظام خانواده بر مبنای آسیب شناسی وضع موجود جهت استفاده در طراحیهای آموزشی," آموزش پژوهی نوین, 11 41 (1404): 32-46,
VANCOUVER
امیری طیبی, مسلم. تبیین اهداف تربیتی نظام خانواده بر مبنای آسیب شناسی وضع موجود جهت استفاده در طراحیهای آموزشی. آموزش پژوهی نوین, 1404; 11(41): 32-46.