اثربخشی آموزش چشم انداز زمان بر یادگیری خودنظم‎جویی بلندمدت و کاهش اضطراب دانش ‎آموزان دوره دوم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش چشم انداز زمان بر یادگیری خودنظم‎جویی بلندمدت و کاهش اضطراب دانش‎ آموزان دوره دوم ابتدایی شهر سوسنگرد انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمره طرح‎های نیمه آزمایشی با پیش‎آزمون –پس‎آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهر سوسنگرد بود که از بین آن ها30 نفر بر اساس روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه‎گیری پژوهش حاضر سیاهه خودنظم‌جویی نوجوانان دیاس و همکاران (2014) و مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1997) بود. آموزش بسته چشم‌انداز زمان بر اساس نظریه بویرد و زیمباردو (1999) در 8 جلسه‌ 60 دقیقه‌ای برای گروه آزمایش اجرا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از کواریانس یک‌متغیره و چند متغیره صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد آموزش چشم انداز زمان باعث افزایش خودنظم‎جویی بلندمدت و کاهش اضطراب دانش‎آموزان دوره دوم ابتدایی می‌شود. بنابراین آموزش چشم‌انداز زمان می‌تواند روش مناسبی برای متعادل‌سازی زمان (تعادل زمانی)، افزایش خودنظم‌جویی و به دنبال آن کاهش اضطراب دانش‌آموزان باشد.