1
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
معلولیت، چالشها و مشکلات زیادی در دورههای مختلف زندگی یک فرد معلول ایجاد میکند که دوران تحصیل یکی از آنهاست. برایناساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیستۀ توانخواهان از عوامل بازدارنده و تشویقکنندۀ آنان در زمینۀ تحصیل بود. این پژوهش، کیفی بوده و با روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ توانخواهان شهر اردبیل بود و دادهها از طریق مصاحبه با 10 نفر از توانخواهان دارای تجربۀ تحصیل که به سازمان بهزیستی شهر اردبیل مراجعه کرده و یا در آنجا مشغول به کار بودند، گردآوری شد. روش نمونهگیری به شیوۀ هدفمند بود و انجام مصاحبه تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادههای حاصل از مصاحبه با روش تحلیل مضمون و در نرمافزار Maxqda تحلیل شد و کدگذاری متن مصاحبهها و تلفیق آنها انجام گرفت. یافتههای پژوهش، هفت مقولۀ اصلی را مشخص کرد که 5 مورد بهعنوان عوامل بازدارنده و 2 مورد بهعنوان عوامل تشویقکنندۀ توانخواهان به تحصیل تعیین شدند. نتایج نشان دادند که توانخواهان با موانع و مشکلاتی مواجه هستند که میتوانند آنها را از امر تحصیل باز دارند. اما در عین حال، عوامل و مشوقهایی نیز وجود دارند که توانخواهان را به تحصیل تشویق نموده و آنان را در این مسیر یاری میکنند.
زارعی, قاسم و فروزان, میر امیر . (1404). تجارب زیستۀ توانخواهان از عوامل بازدارنده و تشویقکنندۀ آنان در زمینۀ تحصیل. آموزش پژوهی نوین, 11(42), 30-42.
MLA
زارعی, قاسم , و فروزان, میر امیر . "تجارب زیستۀ توانخواهان از عوامل بازدارنده و تشویقکنندۀ آنان در زمینۀ تحصیل", آموزش پژوهی نوین, 11, 42, 1404, 30-42.
HARVARD
زارعی, قاسم, فروزان, میر امیر. (1404). 'تجارب زیستۀ توانخواهان از عوامل بازدارنده و تشویقکنندۀ آنان در زمینۀ تحصیل', آموزش پژوهی نوین, 11(42), pp. 30-42.
CHICAGO
قاسم زارعی و میر امیر فروزان, "تجارب زیستۀ توانخواهان از عوامل بازدارنده و تشویقکنندۀ آنان در زمینۀ تحصیل," آموزش پژوهی نوین, 11 42 (1404): 30-42,
VANCOUVER
زارعی, قاسم, فروزان, میر امیر. تجارب زیستۀ توانخواهان از عوامل بازدارنده و تشویقکنندۀ آنان در زمینۀ تحصیل. آموزش پژوهی نوین, 1404; 11(42): 30-42.