1
کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، ایران.
2
استاد گروه زبان های خارجی و زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز
چکیده
استدلالورزی و نقد متون استدلالی در مقاطع آموزشی اهمیت ویژهای دارد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر یک مدل آموزشی استدلالمحور بر درک مطلب و توانایی دانشجویان در ارزیابی استدلالهای مطرح در متون دانشگاهی بوده است. برای این منظور، یک رویکرد ترکیبی با استفاده از مدلهای تحلیل استدلال تولمین (۲۰۰۳) و اسکریون (۱۹۷۶) با بُعد دیالکتیک طراحی شد تا مشارکت دانشجویان در بحثهای گروهی تسهیل و تحلیل استدلالها به شیوهای منطقی انجام شود. به دلیل پیچیدگی مدل ششوجهی تولمین، سه بخش اصلی آن با بخشهایی از مدل اسکریون ادغام گردید تا مدل نهایی هم ساده و هم جامع گردد. این مدل در تدریس سه متن کوتاه در مقطع کارشناسی ارشد ارزیابی شد. پنج دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی در ۳۰ جلسه که آشنایی ابتدایی با منطق و تدریس دروس روش تدریس، روانشناسی زبان و آزمونسازی را در برمیگرفت، شرکت کردند. دادهها از طریق مصاحبه، تمرینهای کلاسی و یادداشتهای تاملی جمعآوری شد. نتایج نشان داد مدل آموزشی توانایی دانشجویان در یافتن، بازسازی و درک استدلال را بهبود میبخشد؛ اگرچه تأثیر آن بر نقد و ارزیابی استدلالها کمتر مشهود بود. این پژوهش بر ضرورت آشنایی عمیق مدرس با مبانی تحلیل استدلال و رویکرد دانشجومحور در کلاس تاکید میکند.
ساسانی پور, مانی و رشیدی, ناصر . (1404). ارایهی یک رویکرد آموزشی استدلالمحور برای تدریس متون دانشگاهی به دانشجویان ایرانی رشتهی آموزش زبان انگلیسی. آموزش پژوهی نوین, 11(42), 59-76.
MLA
ساسانی پور, مانی , و رشیدی, ناصر . "ارایهی یک رویکرد آموزشی استدلالمحور برای تدریس متون دانشگاهی به دانشجویان ایرانی رشتهی آموزش زبان انگلیسی", آموزش پژوهی نوین, 11, 42, 1404, 59-76.
HARVARD
ساسانی پور, مانی, رشیدی, ناصر. (1404). 'ارایهی یک رویکرد آموزشی استدلالمحور برای تدریس متون دانشگاهی به دانشجویان ایرانی رشتهی آموزش زبان انگلیسی', آموزش پژوهی نوین, 11(42), pp. 59-76.
CHICAGO
مانی ساسانی پور و ناصر رشیدی, "ارایهی یک رویکرد آموزشی استدلالمحور برای تدریس متون دانشگاهی به دانشجویان ایرانی رشتهی آموزش زبان انگلیسی," آموزش پژوهی نوین, 11 42 (1404): 59-76,
VANCOUVER
ساسانی پور, مانی, رشیدی, ناصر. ارایهی یک رویکرد آموزشی استدلالمحور برای تدریس متون دانشگاهی به دانشجویان ایرانی رشتهی آموزش زبان انگلیسی. آموزش پژوهی نوین, 1404; 11(42): 59-76.