ارایه‌ی‌ یک رویکرد آموزشی استدلال‌محور برای تدریس متون دانشگاهی به دانشجویان ایرانی رشته‌ی آموزش زبان انگلیسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، ایران.

2 استاد گروه زبان های خارجی و زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز

چکیده

استدلال‌ورزی و نقد متون استدلالی در مقاطع آموزشی اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر یک مدل آموزشی استدلال‌محور بر درک مطلب و توانایی دانشجویان در ارزیابی استدلال‌های مطرح در متون دانشگاهی بوده است. برای این منظور، یک رویکرد ترکیبی با استفاده از مدل‌های تحلیل استدلال تولمین (۲۰۰۳) و اسکریون (۱۹۷۶) با بُعد دیالکتیک طراحی شد تا مشارکت دانشجویان در بحث‌های گروهی تسهیل و تحلیل استدلال‌ها به شیوه‌ای منطقی انجام شود. به دلیل پیچیدگی مدل شش‌وجهی تولمین، سه بخش اصلی آن با بخش‌هایی از مدل اسکریون ادغام گردید تا مدل نهایی هم ساده و هم جامع گردد. این مدل در تدریس سه متن کوتاه در مقطع کارشناسی ارشد ارزیابی شد. پنج دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی در ۳۰ جلسه که آشنایی ابتدایی با منطق و تدریس دروس روش تدریس، روان‌شناسی زبان و آزمون‌سازی را در برمی‌گرفت،‌ شرکت کردند. داده‌ها از طریق مصاحبه، تمرین‌های کلاسی و یادداشت‌های تاملی جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد مدل آموزشی توانایی دانشجویان در یافتن، بازسازی و درک استدلال را بهبود می‌بخشد؛ اگرچه تأثیر آن بر نقد و ارزیابی استدلال‌ها کمتر مشهود بود. این پژوهش بر ضرورت آشنایی عمیق مدرس با مبانی تحلیل استدلال و رویکرد دانشجو‌محور در کلاس تاکید می‌کند.