1
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل، ایران
2
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل، ایران.
چکیده
The aim of this study was to investigate the relationship between school environmental factors and the sense of belonging to the class and school and the happiness of sixth grade students in Zabol city. The research method is descriptive and correlational. The statistical population of the study is1887 sixth grade students in Zabol city (900boys and 987 girls). The sample size was 320 people based on the Cochran formula. The data collection tools were three questionnaires: school environmental factors, school belonging, and Oxford happiness questionnaire. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The results obtained in this study indicate that there is a positive and significant relationship between school environmental factors on the sense of belonging to the class and school and the happiness of sixth grade students in Zabol city. The regression results also showed that in the first step, student-teacher relationships, in the second step, social cohesion, in the third step, student relationships, in the fourth step, open space and natural environment, and in the fifth step, educational equipment entered the predicted model, and these five variables were able to predict 58 percent of the changes in the feeling of belonging to the class. The results also showed that in the first step, student-teacher relationships, in the second step, social cohesion, in the third step, student relationships, and in the fourth step, open space and natural environment entered the predicted model, and these four variables were able to predict78 percent of the changes in cheerfulness.
یوسفی قاسمی, فاطمه و نخعی, سمیه . (1404). بررسی رابطه عوامل محیطی مدارس با احساس تعلق به کلاس، مدرسه و شادابی دانشآموزان پایهی ششم شهرستان زابل. آموزش پژوهی نوین, 11(42), 77-92.
MLA
یوسفی قاسمی, فاطمه , و نخعی, سمیه . "بررسی رابطه عوامل محیطی مدارس با احساس تعلق به کلاس، مدرسه و شادابی دانشآموزان پایهی ششم شهرستان زابل", آموزش پژوهی نوین, 11, 42, 1404, 77-92.
HARVARD
یوسفی قاسمی, فاطمه, نخعی, سمیه. (1404). 'بررسی رابطه عوامل محیطی مدارس با احساس تعلق به کلاس، مدرسه و شادابی دانشآموزان پایهی ششم شهرستان زابل', آموزش پژوهی نوین, 11(42), pp. 77-92.
CHICAGO
فاطمه یوسفی قاسمی و سمیه نخعی, "بررسی رابطه عوامل محیطی مدارس با احساس تعلق به کلاس، مدرسه و شادابی دانشآموزان پایهی ششم شهرستان زابل," آموزش پژوهی نوین, 11 42 (1404): 77-92,
VANCOUVER
یوسفی قاسمی, فاطمه, نخعی, سمیه. بررسی رابطه عوامل محیطی مدارس با احساس تعلق به کلاس، مدرسه و شادابی دانشآموزان پایهی ششم شهرستان زابل. آموزش پژوهی نوین, 1404; 11(42): 77-92.