خلاقیت در کتب فرهنگ و هنر متوسطه اول: یک تحلیل محتوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان محتوای کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول از نظر میزان برخورداری از مولفه‌های خلاقیت بوده است. این پژوهش با رویکرد توصیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است و محتوی کتب مذکور با استفاده از سیاهه‌ مولفه‌های خلاقیت گیلفورد و بیکاردز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نمونه و جامعه آماری کتب فرهنگ و هنر متوسطه اول می‌باشد. واحد تحلیل جملات و تصاویر موجود در کتاب بوده که با توجه به بررسی‌های انجام شده میزان فراوانی و درصد جملات و تصاویر مرتبط با مولفه‌های خلاقیت نشان می‌دهد که کل کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول در متون 59/2 درصد، در تصاویر 32/26 درصد و در مجموع 5.19 درصد به مولفه‌های خلاقیت توجه داشته است. در مورد متون کتاب فرهنگ و هنر هفتم برابر 3.18 درصد، کتاب فرهنگ و هنر هشتم برابر 12/2 درصد و کتاب فرهنگ و هنر نهم برابر 2.48 را شامل می شود. میزان توجه به مولفه‌های خلاقیت در تصاویر نیز در پایه هفتم، هشتم و نهم به ترتیب 13.06، 33.71و 32.21 درصد است. در نهایت نتایج نشان می‌دهد که کتب مذکور از نظر میزان برخورداری از مولفه‌های خلاقیت در سطح مطلوبی قرار دارد.

کلیدواژه‌ها