1
تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مدل SEM بر غنیسازی آموزش و یادگیری دانشآموزان تیزهوش و بااستعداد در سطح مدارس عادی به کمک فناوری مبتنی بر شبکه صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر رویکرد، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. در مرحله نخست، از روش گروه کانونی با ۱۲ معلم برای طراحی فعالیتهای غنیسازی بهره گرفته شد و در مرحله دوم، اثربخشی برنامه از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با ۲۰ نفر از والدین و به روش پدیدارشناسی ارزیابی گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها برای سؤال اول پژوهش، از روش مقایسه مستمر و برای سؤال دوم پژوهش، از تحلیل مضمون برای کمک به مستندسازی و تحلیل یافتهها استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل SEM، چارچوبی منعطف و کارآمد برای بهبود مدارس است که میتواند متناسب با هر بستری بومیسازی شود. همچنین نتایج حاکی از آن بود که اجرای این مدل به کمک فناوری، دانشآموزان را درگیر یادگیریهای عمیق، تفکر سطح بالا و تکالیف کاربردی میکند و رشد مهارتهای شناختی، اجتماعی و رفتاری آنان را به طور معناداری تقویت مینماید. این طرح راهکاری عملی برای شکوفایی استعدادهای پنهان در نظام آموزش عمومی کشور ارائه میدهد.
دستورانی, مهران و واحدی, مهدی . (1404). اثربخشی مدل SEM بر غنی سازی آموزش و یادگیری دانش آموزان تیزهوش و بااستعداد مدارس عادی به کمک فناوری مبتنی بر شبکه. آموزش پژوهی نوین, 11(43), 50-72.
MLA
دستورانی, مهران , و واحدی, مهدی . "اثربخشی مدل SEM بر غنی سازی آموزش و یادگیری دانش آموزان تیزهوش و بااستعداد مدارس عادی به کمک فناوری مبتنی بر شبکه", آموزش پژوهی نوین, 11, 43, 1404, 50-72.
HARVARD
دستورانی, مهران, واحدی, مهدی. (1404). 'اثربخشی مدل SEM بر غنی سازی آموزش و یادگیری دانش آموزان تیزهوش و بااستعداد مدارس عادی به کمک فناوری مبتنی بر شبکه', آموزش پژوهی نوین, 11(43), pp. 50-72.
CHICAGO
مهران دستورانی و مهدی واحدی, "اثربخشی مدل SEM بر غنی سازی آموزش و یادگیری دانش آموزان تیزهوش و بااستعداد مدارس عادی به کمک فناوری مبتنی بر شبکه," آموزش پژوهی نوین, 11 43 (1404): 50-72,
VANCOUVER
دستورانی, مهران, واحدی, مهدی. اثربخشی مدل SEM بر غنی سازی آموزش و یادگیری دانش آموزان تیزهوش و بااستعداد مدارس عادی به کمک فناوری مبتنی بر شبکه. آموزش پژوهی نوین, 1404; 11(43): 50-72.