شناسایی و تحلیل عوامل درون و برون سازمانی موثر بر آموزش ترکیبی در دبیران متوسطه دوم استان لرستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت مدیریت آموزشی. واحد خرم آباد. دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران

2 گروه مدیریت آموزشی. واحد بروجرد. دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

3 گروه روان‌شناسی. واحد خرم آباد. دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل درون و برون سازمانی موثر بر آموزش ترکیبی در دبیران متوسطه دوم استان لرستان با استفاده از الگوی تحلیلی SWOT بود. این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد کاربردی و اکتشافی انجام شد. جامعه آماری شامل 36 نفر از خبرگان و کارشناسان رشته‌های علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه‌های استان لرستان بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و مبتنی بر اشباع نظری 14 نفر برای انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته همکاری کردند. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها با روش تحلیل محتوای کیفی کدگذاری و دسته‌بندی شدند. روایی مصاحبه‌های بخش کیفی نیز با شیوه بررسی به ‌وسیله اعضاء پژوهش، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش و ضریب توافقی کندال با مقدار (759/0) مورد بررسی قرار گرفت که مؤید روایی مطلوب مصاحبه‌ها بود. در پایان روش دلفی و مقوله‌بندی شاخصه‌ها، برای نقاط قوت 19، نقاط ضعف 19، فرصت‌ها 10 و تهدیدها 10 شاخصه استخراج و جهت طراحی مدل مدل SWOT مورد استفاده قرار گرفت. ماتریس SWOT طراحی شده نشان داد که آموزش ترکیبی نیازمند مداخله همزمان در تقویت نقاط قوت و فرصت‌ها و کاهش نقاط ضعف و تهدیدهاست. پژوهش حاضر با ارائه مدلی جامع مبتنی بر تحلیل SWOT نشان داد که آموزش ترکیبی نیازمند توجه همزمان به مولفه‌های درون سازمانی و مولفه‌های برون سازمانی است و به‌کارگیری این مدل می‌تواند راهبردی موثر بر آموزش ترکیبی در نظام آموزشی استان لرستان فراهم آورد.