1
استادیار گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2
استادیار گروه تربیت حرفه ای، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3
گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده
هدف این تحقیق شناخت تاثیر آموزش الکترونیکی با تاکید بر استفاده از تابلوی هوشمند در پیشرفت تحصیلی و انگیزه ی پیشرفت و مقایسه آن با روش سخنرانی در دانش آموزان در درس زیست شناسی است. روش این پژوهش، شبه آزمایشی در طرح دو گروهی مستقل(آزمایش و گواه)و با اجرای آزمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر در حال تحصیل در پایه دهم رشته علوم تجربی دوره متوسطه دوم شهر بروجن در سال تحصیلی 96-95می باشد. برای جمعآوری مبانی نظری و ادبیات تحقیق از روش اسنادی و برای ارزیابی فرضیهها، از ابزار پرسشنامه(امتحان کتبی محقق ساخته) برای پیشرفت تحصیلی و از ابزار پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر برای سنجش انگیزش تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی فرضیهها از نرمافزار آماری spss21 و با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون پارامتریک تفاوت میانگین دو جامعه (Tمستقل) استفاده گردید. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار بین دانشآموزان گروه گواه و آزمایش از نظر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی با استفاده از تابلوی هوشمند میباشد، این نتایج نقش واهمیت استفاده از فناوری به ویژه تابلوی هوشمند را به عنوان یک ابزار آموزش الکترونیکی در امر تدریس نشان می دهد.
زارع, زهرا, انصاری راد, پرویز, صفاری بروجنی, محمد, & حسن زادگان رودسری, ماهرخ. (1396). اثربخشی آموزش الکترونیکی در انگیزه و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی. آموزش پژوهی, 3(10), 9-30.
MLA
زهرا زارع; پرویز انصاری راد; محمد صفاری بروجنی; ماهرخ حسن زادگان رودسری. "اثربخشی آموزش الکترونیکی در انگیزه و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی", آموزش پژوهی, 3, 10, 1396, 9-30.
HARVARD
زارع, زهرا, انصاری راد, پرویز, صفاری بروجنی, محمد, حسن زادگان رودسری, ماهرخ. (1396). 'اثربخشی آموزش الکترونیکی در انگیزه و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی', آموزش پژوهی, 3(10), pp. 9-30.
VANCOUVER
زارع, زهرا, انصاری راد, پرویز, صفاری بروجنی, محمد, حسن زادگان رودسری, ماهرخ. اثربخشی آموزش الکترونیکی در انگیزه و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی. آموزش پژوهی, 1396; 3(10): 9-30.