زاویه دید و نمای دوری و نزدیکی در ژرفانمایی لوح‌های کتاب ریاضی اول دبستان و تناسب آن ویژگی‌های رشدی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران.

2 استاد یار، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید رجایی ارومیه، دانشگاه فرهنگیان ، ایران

3 عضو هئیت علمی گروه اموزشی ریاضی، پردیس شهید رجایی ارومیه، دانشگاه فرهنگیان، ایران.

چکیده

این پژوهش باهدف تحلیل تصاویر لوحه‌های کتاب ریاضی اول دبستان از لحاظ تناسب زاویه دید و نمای دوری و نزدیکی با ویژگی‌های رشدی دانش آموزان اجرا شد. روش پژوهش بر اساس تحلیل محتوای مقوله‌ای بود. مجموع لوحه‌های کتاب ریاضی اول دبستان به‌عنوان جامعه پژوهش ارزیابی شد. نتایج نشان داد که از لحاظ زاویه دید عمودی، 40، 32 و 28 درصد لوحه‌ها به ترتیب دارای زاویه دید روبه‌رو، روبه پائین و تلفیقی بودند. از لحاظ زاویه دید محور افقی، 52 درصد لوحه‌های تمام‌رخ، 36 درصد لوحه‌ها زاویه دید دوسوم رخ، 8 درصد زاویه دید تلفیقی و 4 درصد زاویه دید تلفیقی داشتند. از لحاظ نمای دوری و نزدیکی، 36 درصد لوحه‌ها دارای نمای دور متوسط، 24 درصد نمای دور،16 درصد نمای متوسط و 12 درصد نمای متوسط نزدیک بودند. نتیجه اینکه تصاویر برخی لوحه‌ها کتاب ریاضی اول دبستان با ویژگی‌های رشدی دانش آموزان تناسب نداردو به بازنگری بیشتری نیاز دارد.
.

کلیدواژه‌ها