2
دکترای جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، ایران.
چکیده
فنّاوری آموزشی ویدیوپروژکتور به دلیل فعّال نمودن حواس مختلف، دارای کارکردهای متعددی است اما میزان استفاده از آن در بین معلّمان در سطح مطلوبی نیست. هدف پژوهش حاضر، بررسی نگرش معلَمان به فنّاوری آموزشی ویدیوپروژکتور است. روش تحقیق، پیمایشی و جامعهی آماری، معلَمان سه شهر یاسوج، دهدشت و گچساران است که 304 نفر به عنوان نمونه از 56 مدرسه و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت سنجش متغیر وابسته از پاسخگویان خواسته شد پاسخ دهند آیا در سال تحصیلی جاری از دستگاه ویدیوپروژکتور استفاده کردهاند؟ یا خیر؟ و جهت سنجش نگرش به ویدیوپروژکتور از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده گردید که به روش اعتبار سازهای، تعیین اعتبار و به روش آلفا کرانباخ تعیین پایایی گردید. براساس یافتههای توصیفی، میزان استفاده از ویدیوپروژکتور در حد پایینی است و فقط1/39 درصد معلَمان از این دستگاه استفاده کردهاند. آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد، نگرش شناختی به ویدیو پروژکتور رابطهی معناداری با نسبت شانس استفاده از ویدیوپروژکتور دارد و قادر است 15/0 واریانس آن را تبیین نماید. نتیجهگیری مقاله حاضر این است که در راستای افزایش استفاده از فنّاوری آموزشی ویدیو پروژکتور لازم است، ابتدا نگرش معلَمان به این فنّاوری آموزشی به ویژه، نگرش شناختی آنان، تغییر یابد.
احمدی, سیروس, & ابتکاری, محمد حسین. (1396). بررسی رابطه بین نگرش به فناوری آموزشی ویدیوپروژکتور و میزان استفاده ازآن از منظر معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد. آموزش پژوهی, 3(10), 81-100.
MLA
سیروس احمدی; محمد حسین ابتکاری. "بررسی رابطه بین نگرش به فناوری آموزشی ویدیوپروژکتور و میزان استفاده ازآن از منظر معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد", آموزش پژوهی, 3, 10, 1396, 81-100.
HARVARD
احمدی, سیروس, ابتکاری, محمد حسین. (1396). 'بررسی رابطه بین نگرش به فناوری آموزشی ویدیوپروژکتور و میزان استفاده ازآن از منظر معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد', آموزش پژوهی, 3(10), pp. 81-100.
VANCOUVER
احمدی, سیروس, ابتکاری, محمد حسین. بررسی رابطه بین نگرش به فناوری آموزشی ویدیوپروژکتور و میزان استفاده ازآن از منظر معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد. آموزش پژوهی, 1396; 3(10): 81-100.