اختلالات دیکته نویسی در مقطع ابتدایی (مطالعه موردی: اختلال دیکته نویسی معین)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.

2 آموزگار مقطع ابتدایی شهرستان ماکو، ایران.

3 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگله پیام نور ماکو، ایران.

چکیده

دیکته از جمله مهارت‌های آموزشی و نوشتنی بسیار مهمی است که نیاز به پرداز‌ های متعدد ذهنی دارد. نقص در هر بخش یا فرآیند می‌تواند منجر به یک خطای نوشتاری شود، شناسایی خطاهای شایع می‌تواند به فهم بهتر علل این خطاها و ارائه ی راه کارهای موثر برای حذف یا تعدیل آنها در کودکان ابتدایی کمک شایانی کند. در این پژوهش در مورد درمان مشکل درس دیکته نویسی دانش‌آموزی به نام معین که در پایه اول مشغول به تحصیل است می‌باشد. با بررسی دلایل و علائم اختلال دیکته‌نویسی در دانش‌آموز متوجه شد که دچار اختلال دانش‌آموز ناشی از نارسانویسی، قرینه نویسی یا وارونه نویسی و عدم تمرکز حواس و بی‌رغبتی می‌باشد. راه حل-هایی جهت حل و درمان این اختلال ارائه نمودم که با بکاربستن این راه‌حل‌ها تأثیر فراوانی در درمان اختلال دیکته دانش‌آموز رویت نمودم و متوجه شدم که کارهای صورت گرفته توانسته است تا حدود زیادی از تکرار اشتباهات مکرر وی در دیکته‌نویسی به ویژه نارسانویسی، وارونه-نویسی و قرینه‌نویسی و سایر دروس جلوگیری داشته باشد به طوری که خود دانش‌آموز، خانواده، معلم و همکاران در مدرسه از درمان اختلال دیکته نویسی دانش‌آموز ابراز خوشحالی کردند. در این زمینه جهت درمان با اختلالات دیکته نویسی دانش‌آموزان پیشنهاداتی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها