1
دانشجوی مقطع کارشناسی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2
استادیار گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
3
زیست شناسی. مرکز اموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه سال 97-1396 از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم شامل متن، تصاویر و سوالات بود. در این تحقیق از نمونه گیری استفاده نشد لذا تمام صفحات کتاب مورد بررسی قرار گرفت. در تألیف این کتاب تمرین های دوره ای، فعالیت و پرسش های پایان فصل گنجتانده نشده است. لذا پرسش های داخل متن در بخش محتوا مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به یافته های تحقیق محاسبه ضریب درگیری 19/0 برای متن و ضریب درگیری 06/0 برای تصاویر، نشان می دهد هم متن کتاب و هم طراحی تصاویر آن به صورت غیرفعال است. همچنین مقایسه بین محتوای بخش جانوری و گیاهی نمایانگر آن است که هر دو بخش به صورت غیر فعال نگاشته شده اند و میزان غیر فعال بودن در مباحث جانوری بیشتر است.
قربانی, محمدرضا, غلامی, اعظم, & داداش زاده, امین. (1396). تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم بر اساس روش ویلیام رومی. آموزش پژوهی, 3(11), 83-101.
MLA
محمدرضا قربانی; اعظم غلامی; امین داداش زاده. "تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم بر اساس روش ویلیام رومی", آموزش پژوهی, 3, 11, 1396, 83-101.
HARVARD
قربانی, محمدرضا, غلامی, اعظم, داداش زاده, امین. (1396). 'تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم بر اساس روش ویلیام رومی', آموزش پژوهی, 3(11), pp. 83-101.
VANCOUVER
قربانی, محمدرضا, غلامی, اعظم, داداش زاده, امین. تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم بر اساس روش ویلیام رومی. آموزش پژوهی, 1396; 3(11): 83-101.